Kinderen en ouders vol lof over onderwijs op afstand
Deel 3: PCB De Fontein - Vanaf maandag 16 maart zijn scholen in heel Nederland gesloten. Sinds deze week bieden basisscholen in Alphen daarom onderwijs op afstand aan. “Voor ons is de verbinding met leerlingen en ouders het belangrijkste, daar zetten we hoog op in.”
“In de aanloop naar zondag 15 maart toe zijn we al bezig geweest met de voorbereidingen voor onderwijs op afstand. Onze verwachting was namelijk dat de scholen zouden gaan sluiten”, begint Karin Plugge, directeur van PCB De Fontein. “Het ging hierbij voornamelijk over het informeren van de ouders. Hoe onderwijs op afstand inhoudelijk vorm zou krijgen op onze school, hebben we pas op maandag uitgewerkt. Toen hebben we met zijn allen veel meters gemaakt om te voorkomen dat kinderen thuis niks kunnen doen.”
Voor alle groepen anders
Door het harde werk van de docenten, lagen er voor de leerlingen van groep 3 en 4 op maandag 16 maart al om 11:00 uur werkpakketten klaar waar ze thuis mee aan de slag konden gaan. “Het werk dat ze mee naar huis hebben gekregen is ongeveer voor twee uur per dag. Hier zit afwisseling in tussen leerwerk en ander soort werk.”
De invulling van onderwijs op afstand verschilt per groep. “Er moet een opbouw in zitten wat betreft de leerstof. Daarnaast leent de ene groep zich makkelijker voor thuiswerken dan de ander. Leerlingen van groep 3 zijn bijvoorbeeld nog heel erg afhankelijk van de juf of meester, maar in de bovenbouw zijn leerlingen al verder in hun ontwikkeling en kunnen ze zelfstandig aan de slag.”
Sommige leerlingen zijn zo enthousiast dat ze vragen naar meer opdrachten. “Er zijn een aantal leerlingen die erg enthousiast zijn en snel de opdrachten af hebben. Docenten krijgen dan soms ook de vraag van leerlingen of ze nog meer mogen doen dan verplicht is. Dat enthousiasme is heel erg leuk om te zien. We hebben dan ook extra werk beschikbaar gesteld voor de leerlingen die daar behoefte aan hebben.”
Digitaal les voor groep 8
Sander de Nie, meester van groep 8, geeft zijn leerlingen ook digitaal les via Google Hangouts. “Afgelopen donderdag heb ik voor het eerst een les gegeven via Hangouts. Dit was een aardrijkskundeles met zowel uitleg als verwerking van het vak”, vertelt De Nie. Leerlingen waren enthousiast. “Ze vonden het heel leuk om op deze manier les te krijgen. Ook omdat ze het sociale aspect erg missen. Normaal heb je in de klas tijd om met elkaar te kletsen, maar dat missen ze nu. Aan het begin en het eind van de les was er daarom ruimte voor het sociale gedeelte.”
De Nie vervolgt: “Omdat dit zo erg werd gewaardeerd door leerlingen heb ik besloten om dit vaker op deze manier te doen. Daarnaast ben ik als docent elke dag even online om leerlingen te helpen of ondersteuning te bieden als ze ergens tegenaan lopen. Maar sommige leerlingen vinden het fijn om gewoon even te kletsen, daar is dan ook ruimte voor.”
Daarnaast heeft De Nie samen met zijn leerlingen nog een ander initiatief bedacht om ouderen een hart onder de riem te steken. “We hebben bedacht om brieven en kaarten te maken voor ouderen in verzorgingstehuizen. Omdat zij op dit moment geen bezoek mogen ontvangen, hebben zij het erg zwaar”, vertelt De Nie. “Leerlingen schrijven bijvoorbeeld aan hun opa’s en oma’s. Hopelijk voelen ouderen zich met de brieven en kaarten minder eenzaam.”
Doorgaan met digitaal lesgeven in de toekomst
Voor het aanbieden van onderwijs op afstand zijn er veel mogelijkheden. “Sommige docenten zijn heel vaardig in het bedenken van nieuwe manieren om op afstand les te kunnen geven. Het is leuk om te zien dat zij de docenten die hier minder verstand hebben ook mee weten te krijgen. Je ziet echt dat we er samen voor gaan. Dat is heel mooi om te zien”, vertelt Plugge.
Dit merkt ook Fred van Nassau, Bovenschools ICT'er van de SCOPE Scholengroep: “Ik merk dat leerkrachten steeds vindingrijker worden. Ze zoeken vooral goed naar middelen om contact met de kinderen te houden en om ze van afstand te kunnen ondersteunen daar waar mogelijk.” Dit wordt extra mogelijk gemaakt door uitgeverijen. “Veel uitgevers hebben hun software digitaal ter beschikking gesteld, zodat er gewoon les gegeven kan worden met de methodes. Je ziet dat er een mengeling is ontstaan tussen digitale verwerking en de verwerking door middel van (werk)boeken.”
Ook Plugge is hier erg over te spreken. “Van Snappet tot Gynzy Kids en Muiswerk Flexi. Er zijn nu heel veel mogelijkheden om onderwijs op afstand aan te bieden. Het is leuk dat we daar nu mee aan de slag kunnen gaan, ook met het oog op de toekomst. Digitaal lesgeven deden we namelijk nog niet zoveel als we zouden willen, omdat veel uitgeverijen normaal een proefperiode van één maand hebben. Nu we alles kunnen gebruiken, kunnen we kijken wat bij onze school past. Het zou zonde zijn om hier in de toekomst niks meer mee te doen, want het heeft zeker een meerwaarde.”
“Je mist het contact met de kinderen”
Hoe leuk onderwijs op afstand ook is, de kinderen worden zeker gemist op school. “Voor ons is de verbinding met leerlingen en ouders het belangrijkste, daar zetten we hoog op in. Met lesgeven op afstand is dat lastiger, omdat je veel minder contact hebt met de kinderen dan normaal gesproken. We merken ook dat we ze heel erg missen. Dan loop je door zo’n lege en stille school, dat blijft een raar gevoel. We hopen dan ook dat we snel onze deuren weer kunnen openen om ze te ontvangen.”
Dat de kinderen worden gemist, wordt nog een keer extra benadrukt in deze vlog van de directeur in een leeg amfitheater.