Komende jaren duurzamer verkeer in Alphen
Zowel wethouder Relus Breeuwsma als de Alphense politieke partijen zijn enthousiast over de Handreiking Duurzame Mobiliteit. Dit is een document waarin de voorwaarden staan om het verkeer de komende jaren in goede banen te leiden en om dit ook duurzaam te doen.
In de Handreiking wordt vooral beschreven hoe de gemeente Alphen aan den Rijn denkt over de verkeersontwikkeling in de komende jaren. Daarbij zijn onder meer belangrijk meer en betere fietsnetwerken, deelauto’s en andere vervoermiddelen, een goed netwerk met laadpalen voor elektrische auto’s en vooral een schonere, slimmere en andere manier van denken over mobiliteit.
Van de politieke partijen is gevraagd om aan te geven of en zo ja wat zij anders zouden willen. Dat leverde een aantal aanvullingen op die allemaal zijn opgepakt door de wethouder. Het gaat dan om het meedenken door een adviesorgaan, tussentijdse updates van belangrijke ontwikkelingen, ook uitrollen in de dorpen van vooral deeltijdvervoer en de ideeën niet alleen gebruiken voor renovatieprojecten maar ook in nieuwbouwwijken en in de bestaande bebouwing.
Adviesorgaan
De Fietsersbond, vertegenwoordigd door Henk van der Zanden, wil graag een adviesorgaan toevoegen met organisaties als ANWB, VVN, Voetgangersbond, Fietsersbond en Ouderenorganisaties. Van der Zanden wordt daarin gesteund door de politieke partijen. Wethouder Breeuwsma zal dit verwerken in een uitbreiding van adviserende instanties. En: “Ik zie wel graag dat participatie van onderaf komt”.
Laadpalen
De laadpalen voor elektrische auto’s zijn een 'dingetje'. Het is namelijk duidelijk dat het stroomnetwerk op dit moment onvoldoende is om de ontwikkelingen op te vangen. In 2021 is 3 procent van de auto’s elektrisch, maar dat wordt ongeveer 30 procent in 2030. De wethouder wijst op de komst van het nieuwe laadstation dat nog wel een aantal jaren duurt. Ondertussen moet er op de aantallen worden gelet die omhoog moeten, maar wel verantwoord in verband met de capaciteit.
Daaraan gekoppeld werd de manier waarop laadpalen zijn ingericht. Er ontstaan vooral in woonwijken nogal eens ongenoegens over bezetten van parkeerplaatsen met laadpaal door benzineauto’s. Daar zou een korte termijnoplossing voor moeten komen met een verbod, maar ook een lange termijnoplossing waarbij het uiteindelijk niet meer uitmaakt wie waar staat en er altijd geladen kan worden.
Richting gevend document
Wat er in de Handreiking is beschreven, is richting gevend voor onder meer ontwikkelaars. Veel zaken worden hier niet in benoemd, omdat deze in andere beleidsdocumenten zijn verankerd. Bijvoorbeeld parkeernormen staan elders al. Participatie door ontwikkelaars is ook elders benoemd. "Dit document geeft richting waardoor we aan de voorkant in gesprek kunnen gaan als er nieuwe ontwikkelingen zijn", aldus Breeuwsma.
Evaluatie
Omdat de ontwikkelingen bij duurzaamheid razendsnel gaan, wil de gemeenteraad vaker evalueren. Dat wordt creatief opgelost door een 'echte' evaluatie een keer in de twee jaar te doen zoals voorgesteld en daaraan tussentijdse updates toe te voegen.
Ook zal een grote informatiemarkt worden georganiseerd over het aspect veiligheid. Dat komt namelijk nauwelijks in de Handreiking aan de orde, maar dat wordt wel als belangrijk gezien door de Alphense politiek.