Langere wachttijden voor dienstverlening van Gemeente Alphen aan den Rijn
De afgelopen twee jaar waren voor iedereen bijzondere jaren. Ook de gemeente heeft het druk gehad in de coronacrisis. Nu de pandemie bijna ten einde is komt er een nieuwe crisis op de gemeente af: de oorlog in Oekraïne en de opvang van de Oekraïense vluchtelingen.
Deze omstandigheden hebben de gemeente flink onder druk gezet. De pandemie zorgde voor een hoger ziekte verzuim en ook de vluchtelingcrisis vraagt veel van de gemeente. De gemeente laat weten dat ze prioriteiten gaan stellen met betrekking tot hun dienstverlening. "We ontkomen er niet aan om nu, naast de eerder gemaakte keuzes ten aanzien van de bedrijfsvoering, ook keuzes te maken met betrekking tot de dienstverlening naar inwoners.
De gemeente legt uit: "Langere tijd met (te) beperkte capaciteit werken aan gemeentelijke ambities, de stapeling van crisis op crisis met daarbovenop de nodige extra taken, en oplopend verzuim in combinatie met de krapte op de arbeidsmarkt, eisen nu hun tol." De gemeente wil zich focussen op de kwaliteit van de dienstverlening. Hierdoor kunnen wachttijden voor meldingen openbare ruimte en het aanvragen van een identiteitsbewijs langer zijn en is de gemeente slechter bereikbaar.
De gemeente roept op om tijdig een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen. Ook hopen zij op begrip van de inwoners uit de gemeente Alphen aan den Rijn.