Leerlingen van basisschool de Windroos doen de MQ-scan
Donderdag hebben alle 166 leerlingen van basisschool De Windroos de MQ-scan gehad. Daarmee worden de motorische vaardigheden van leerlingen in kaart gebracht. De scan werd afgenomen door Bart van Herk van Beweegpartner in samenwerking met Pepijn de Pagter en Boudewijn Koppen van Alphen Vitaal.
Basisschool de Windroos is na de Zevensprong uit Boskoop, die twee jaar geleden startten, de eerstvolgende school waar de motorische ontwikkeling van kinderen wordt gemeten volgens deze methode. Alphen Vitaal streeft ernaar om de scan op korte termijn af te nemen bij alle Alphense scholen. De scan zorgt ervoor dat kinderen die extra hulp behoeven ook zorg op maat aangeboden krijgen. Beweegpartner zal als specialist binnen het bewegingsonderwijs en als uitvoeringspartner zorgdragen voor de afname van de scan.
Nina Baldini, directeur van De Windroos: "We meten de kinderen 2x per jaar en blijven ze dan volgen aan de hand van het leerlingvolgsysteem. Waar nodig kan er worden samengewerkt met de aan school verbonden fysiotherapeuten." Bart van der Lee, leerkracht groep 8, ziet wel waarom er aandacht nodig is voor beweging. "We zijn pas weer na de zomervakantie begonnen met bewegingsonderwijs. Ze hebben wat minder conditie en zijn minder geneigd variaties aan te brengen in bewegen. Soms is er een beetje angst voor gymtoestellen terwijl ze eerder zo op een paard of trampoline sprongen."
Wat is de MQ-scan?
De MQ-scan is een meting die op eenvoudige wijze tijdens een gymles, via een app, kan worden afgenomen. Kinderen volgen een speciaal ontwikkeld parcours met verschillende hindernissen waarbij de snelheid waarin zij dit parcours afleggen wordt gemeten. Dit resulteert in een betrouwbare uitslag die met de docent en ouders (AVG-proof) wordt gedeeld. Marieke Pol van Alphen Vitaal benadrukt hoe belangrijk het is dat de motorische vaardigheid van kinderen wordt gemeten. "Wanneer je constateert dat kinderen hulp nodig hebben kun je daar wat aan doen door veel te oefenen op specifieke vaardigheden. Indien nodig kan er bijvoorbeeld ook binnen samenwerkingspartners zoals kinderfysiotherapeuten, jeugdgezondheidszorg of motorisch remedial teachers hulp geboden worden om zo het kind motorisch vaardiger te maken."
Tekst loopt door onder de foto
Verschillen zijn groot
"Oh zó moe", verzucht een leerling uit groep 4. Het zweet parelt sommige kinderen van het voorhoofd. Andere kinderen kunnen er niet genoeg van krijgen en willen nog een keer. De verschillen zijn groot, van kleuters tot bovenbouwers. "Je ziet wel wie gewend is veel te bewegen van huis uit",, zegt Bart van Herk. Wethouder Gert-Jan Schotanus (onderwijs en sport) kan het niet genoeg benadrukken. "Dit is zo belangrijk. Juist na corona en het uitblijven van gymles. Niet alleen om kinderen meer te laten gymmen en bewegingsachterstanden te monitoren, het gaat ook om welzijn en de cognitieve voordelen van genoeg bewegen. In Rotterdam Zuid zijn scholen er bijvoorbeeld al langer mee bezig. Je ziet de resultaten over enkele jaren, daar doen kinderen hun leven lang voordeel mee." Nina Baldini kan dat alleen maar beamen. "Je geeft alle kinderen skills mee, ook de kinderen die niet aan sport doen."
Uit onderzoek van het Mullier instituut blijkt dat meer basisschoolkinderen slechtere motorische vaardigheden hebben sinds de coronalockdown. "Na de eerste lockdown vanwege corona in het voorjaar van 2020 was een groter deel van de basisschoolkinderen (4-12 jaar) in Nederland motorisch minder vaardig dan kinderen van die leeftijd vóór de lockdown. Deze achteruitgang in motorische vaardigheden is mogelijk te wijten aan het wegvallen van het georganiseerde beweeg- en sportaanbod voor basisschoolkinderen: zij konden niet meer bij hun sportvereniging sporten en de gymlessen vielen ook voor een bepaalde tijd weg. Maar daarnaast willen we benadrukken dat dit een tendens is die niet alleen in de coronaperiode is ontstaan. Er zijn tegenwoordig meer afleidingen waardoor de huidige jeugd veel minder buitenspeelt. Dit is tevens een grote factor van het afnemen van de motorische vaardigheid bij kinderen."
De Windroos is een vooruitstrevende school wat bewegen aangaat. Zo heeft de school in alle gangen spring- en hinkelopdrachten, zo worden kinderen uitgedaagd om extra te bewegen. Daarnaast kunnen ze bij de paden ook spellings-, reken- of taalopdrachten gaan uitvoeren. Nina Baldini, directeur van de Windroos, vindt het een mooie kans om mee te doen. Zij kijkt uit naar bewegingsonderwijs wat mooi kan aansluiten bij de motorische uitdagingen voor kinderen. Daarnaast ervaart zij dat een goede motorische ontwikkeling helpend is om cognitieve vaardigheden te verwerven en hebben fittere kinderen meer aandacht voor de stof die zij leren op school. Naast het fysiek lekker in je vel zitten, ondersteunt het sporten ook in de sociaal- emotionele vaardigheden van de leerlingen.
Tekst loopt door onder de foto
Alphen Vitaal
Kinderen met een goede motoriek voelen zich fit en dat draagt bij aan een goed zelfbeeld. De MQ-scan past naadloos in het aanbod van Alphen Vitaal en wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Alphen aan den Rijn. Alphen Vitaal is de vitaliteitsorganisatie van de gemeente Alphen aan den Rijn. “Wij zorgen ervoor dat inwoners zich lichamelijk en geestelijk vitaal voelen. Dat doen wij voor iedereen. Kinderen op basisscholen zijn een belangrijke doelgroep hierin omdat je zo de basis legt voor een leven lang bewegen.”
Uitvoeringspartner Beweegpartner ontzorgt de scholen door de scan nauwkeurig af te nemen en draagt zorg voor begeleiding, advies en coördinatie. Beweegpartner is de specialist op het gebied van bewegingsonderwijs. Bart van Herk van Beweegpartner geeft aan: "De ontwikkeling omtrent de MQ-scan in Alphen en de samenwerking met zowel Alphen Vitaal als de gemeente komt op een perfect moment. Door de MQ-scan kunnen wij het bewegingsonderwijs nog meer afstemmen op kinderen en nu kunnen we snel stappen maken!"