Lijsterlaan gaat eind dit jaar op de schop
De Vogelbuurt en de Blijenbergstraat zijn de afgelopen jaren gereconstrueerd. Nu het hoofdwegennet in de buurt is aangepast, is het tijd om de Lijsterlaan te vernieuwen. De Lijsterlaan moet na de reconstructie beter aansluiten op de inrichting van de omliggende straten en de Thorbeckestraat.
De weg wordt in zijn geheel vernieuwd. “Er is een voorlopig ontwerp voor de nieuwe weg gemaakt. Bewoners uit de omgeving hebben een brief ontvangen met uitleg en worden binnenkort uitgenodigd voor een bewonersbijeenkomst. Als alles volgens planning verloopt, kan de reconstructie in het laatste kwartaal van 2022 starten”, meldt de gemeente.
Ontwerp en inrichting
Wat gaat er allemaal gebeuren? Dat is een hoop. Zo wordt de riolering aangepakt, waarbij het riool en de hemelwaterafvoer worden vervangen en aangepast worden naar de huidige standaarden. Het asfalt van de gehele rijweg wordt vervangen. Wat betreft parkeren zal het aantal parkeerplaatsen gelijk blijven. De langsparkeervakken aan de Lijsterlaan worden wel verbreed naar 2,5 meter.
Voor groen is ook aandacht: alle bomen met een goede conditie en een levensverwachting van nog minimaal tien jaar blijven behouden. Voor de bomen die niet aan deze eisen voldoen, wordt een nieuwe boom geplant. Daarnaast worden de lichtmasten deels vervangen en deels hergebruikt. Voor het straatmeubilair geldt dat de fietsenrekken ter hoogte van de winkels worden vervangen, zodat er plaats is voor minimaal twintig fietsen. Het bankje bij Lijsterlaan 24 wordt ook vervangen.
Tekst loopt door onder de foto
Aangepaste maximumsnelheid?
In het verleden is discussie gevoerd over een inrichting van de Lijsterlaan als 30 km/u of 50 km/u weg en over het gedeeltelijk afsluiten van de weg. “Begin 2016 is door het college van B&W besloten dat de Lijsterlaan open blijft en dat er vooruitlopend op de herinrichting van de Lijsterlaan een proef zou worden uitgevoerd over het instellen van een snelheid van 30 km/u”, aldus de gemeente.
Op basis van de huidige en toekomstige verkeersituatie van de Lijsterlaan is nogmaals onderzocht wat de beste verkeersinrichting is voor de weg. “Hierbij is afgewogen of een proef nog nieuwe inzichten gaat bieden en een toegevoegde waarde heeft bij het bepalen van de gewenste inrichting. Omdat de conclusie is dat dat niet het geval is, ziet de gemeente af van deze proef. De Lijsterlaan blijft namelijk een belangrijke ontsluitingsweg voor de aanliggende woonwijken en het centrum. In het ontwerp wordt meer ruimte voor fietsers gemaakt. Er zijn brede fietsstroken opgenomen van 2,10 meter en de rijbaan voor auto’s is versmald.”
Op deze manier voldoet de nieuwe inrichting volgens de gemeente aan de eisen die aan een dergelijke gebiedsontsluitingsweg met verschillende soorten verkeer worden gesteld. “Als in de toekomst een algemene aanpassing van de maximumsnelheid in de bebouwde kom plaatsvindt, van 50 naar 30 km/uur, is de nieuwe inrichting van de Lijsterlaan al voldoende voorbereid op deze verandering.”