Een opiniestuk van GroenLinkscommissielid Dirk Kuijper. Hij spreekt zijn twijfels uit over de veiligheid van de gekozen plek voor het station bij de Gemeneweg bij Hazerswoude.

Al in 1978 werd gesproken over de heropening van station Hazerswoude. Nu, 38 jaar en bijna tien gemeenteraden verder, is de knoop doorgehakt. Er komt een station bij de Gemeneweg. Over een paar jaar vertrekt er elk half uur een trein richting Leiden en richting Utrecht. Dat vindt GroenLinks een prima ontwikkeling. Veel bewoners van Hazerswoude en Koudekerk hebben hier tientallen jaren op gewacht. Tot zover het goede nieuws.

Veiligheid niet voorop
Maar nu de keerzijde. De kans om met de bouw van het station ook veilige fietsroutes te ontwikkelen, is door de gemeenteraad gemist. Niet per ongeluk, maar doelbewust. De meerderheid vindt het tegemoet komen aan de zorgen van de direct omwonenden over toenemende drukte in hun woonstraat veel zwaarder wegen dan het veilig kunnen kruisen van de drukke Gemeneweg en de spoorlijn.

Een ideale oplossing
Een burgerwerkgroep kwam met een plan om twee fietstunnels te laten realiseren. Compact, fietsers overal ongelijkvloers, een bescheiden halte met directe verbindingen voor de overstap van bus, auto en fiets op de trein. Tevens betaalbaar, duurzaam en extra veilig omdat er geen toestanden met de gastransportleiding nodig zouden zijn. Een peiling onder bewoners van voormalig Rijnwoude in december 2015 wees bovendien uit dat een grote meerderheid van 90% van de respondenten dit een heel goed idee vond.

Oversteken  - maar hoe?
Het college had samen met de provincie en ProRail een andere variant bedacht. In eerste instantie zonder fietstunnel maar met een grote slinger in de Gemeneweg, een verlegde overweg en de noodzaak van een peperdure constructie om de gasleiding te beschermen. Onder druk van de gemeenteraad werd in 2015 een spoortunnel voor de fietsers aan het plan toegevoegd. Het probleem bleef echter dat de fietsers nog wel de drukke Gemeneweg moesten oversteken. Tijdens de raadsbehandeling kwam uitgerekend de Koudekerker Ensink (CDA) met een amendement, gesteund door Nieuw Elan, om dan maar helemaal geen fietstunnel aan te leggen.  Hoe en waar de fietsers de Gemeneweg moesten oversteken bleef onduidelijk.  Ook de SP, die zich in een eerder stadium achter de variant met twee tunnels had opgesteld, ging overstag vanwege protesten uit de buurt. RijnGouweLokaal wilde alleen maar een plan zonder fietstunnels zien – al stemde zij uiteindelijk wel vóór de collegevariant met een tunnel.

Geen interesse
Wethouder Hoekstra vond het allemaal prima, zolang zich maar geen meerderheid voor de variant van de burgerwerkgroep aftekende. Wel of geen spoortunnel voor de fiets interesseerde hem totaal niet. Zelfs wanneer zou blijken dat de meest veilige variant met een viaduct voor auto´s en fietsers in plaats van een overweg net zo duur zou zijn als de gemeentevariant, wilde de wethouder daarvoor niet kiezen. En met hem een meerderheid van de gemeenteraad. Uitzonderingen waren GroenLinks, PvdA en SGP en twee moedige leden van zijn eigen VVD-fractie, die consequent de veiligheid als hoogste prioriteit hebben gewogen.

Alleen verliezers
Uiteindelijk zijn er geen winnaars na dit besluit. De buurtbewoners (die weliswaar met een feestmuts op de raadszaal verlieten) krijgen toch een station tegen de wijk. De auto’s moeten wel omrijden. Daarnaast moeten de duizend dagelijkse fietsers omrijden en bovendien één of twee keer de drukke Gemeneweg oversteken. Er is minder ruimte om woningen in het Westvaartpark te bouwen en er wordt extra risico genomen met de gasleiding. Als klap op de vuurpijl blijkt nu ook nog dat de variant van de burgerwerkgroep ook nog eens de voordeligste is, maar dat is door broddelwerk van adviesbureau Arcadis niet aan het licht gekomen!

Sober en veilig? Vergeet het maar. Gemeenteraad: dit is een historische vergissing.