Maatregelen voor ondernemers in Alphen aan den Rijn e.o.
Het coronavirus heeft enorme impact op ondernemers. Deze bijzondere crisis moeten we met elkaar aanpakken en daarom neemt de gemeente Alphen aan den Rijn extra maatregelen, in aanvulling op het landelijke pakket van de regering. Hiermee willen we onze ondernemers steunen.
Informatiepunt Corona
Er is daarom gezamenlijk een ondernemers Corona Informatiepunt opgezet voor ondernemers samen met de EDBA en andere partners. Op deze pagina vinden ondernemers in Alphen aan den Rijn in de komende periode de laatste lokale en landelijke informatie, handige links en antwoorden op actuele vragen. Deze pagina wordt voortdurend bijgewerkt. Ook wordt er een helpdesk ingericht waar ondernemers zowel telefonisch als via chat vragen kunnen stellen aan betrokken adviseurs.
Wethouder van As: ‘Dit zijn ongekend zware tijden voor ondernemers. Er wordt veel van hen gevraagd. Ik heb dan ook veel bewondering voor ondernemers die naar oplossingen en samenwerkingen blijven zoeken in deze moeilijke tijden. We moeten het met elkaar aanpakken en willen vooral in gesprek blijven met de ondernemers. Elkaar informeren, samenwerken en verbinding zoeken is belangrijk. Behoud van werkgelegenheid is in Alphen aan den Rijn een belangrijk economisch speerpunt en daar zetten we nu ook vol op in. Binnen de mogelijkheden die er zijn, bekijken we welke meerwaarde de gemeente kan leveren in aanvulling op de stevige landelijke maatregelen. We blijven de actualiteit en de ontwikkelingen volgen.’
Regelingen voor ondernemers
De gemeente heeft begrip voor de onzekere situatie van lokale ondernemers. Wij willen u daarom tegemoet komen met de volgende maatregelen:
- Uitstel van betaling gemeentelijke belastingen
De eerste betaaltermijn van de aanslag gemeentelijke belastingen verstrijkt 31 maart 2020. De gemeente verwacht op deze datum geen eerste betaling. De laatste vervaldatum is 31 mei 2020. Wij hopen dat tegen die tijd de situatie is gestabiliseerd en dat ondernemers aan hun betalingsverplichting kunnen voldoen. Mocht het voor ondernemers op dat moment niet mogelijk zijn om te betalen, dan kunnen zij contact opnemen met team belastingen via het telefoonnummer 14 0172.
- Uitstel betaling van rekeningen
Betalingsverkeer
Goedgekeurde (geautoriseerde) facturen worden zo snel mogelijk betaald aan de leveranciers. Er wordt niet gewacht tot de betalingstermijn van 30 dagen is verstreken. Er vinden één keer in de week betalingen plaats. Termijnbedragen blijven betaald worden volgens het overeengekomen betaalschema.
Invordering
Tot 6 april zijn het openbare onderwijs, horeca en sport-gelegenheden gesloten. Gezien deze onzekere situatie worden door de gemeente tot 6 april a.s. geen herinneringen verstuurd voor niet betaalde gemeentelijke rekeningen voor vergunningen, begraafrechten, verhuur markten etc.
- Beroep op Bijstand voor Zelfstandigen
Ondernemers of ZZP-ers die tijdelijk in financiële problemen komen die het voortbestaan van het bedrijf bedreigen, kunnen in bepaalde gevallen een beroep doen op Bijstand voor zelfstandigen (Bbz). We volgen hierbij de richtlijnen die vanuit het Rijk beschikbaar gaan komen voor de uitvoering. Binnen de gemeente is extra capaciteit beschikbaar gesteld om de aanvragen snel en adequaat in behandeling te kunnen nemen.