MINERVA Gratis bestaat niet
Er is een heleboel mis met het parkeerbeleid. De laatste stunt, die van anderhalf uur gratis parkeren achter de slagboom op de kosten van straatparkeerders, is zeker niet goed gevallen.
Winkeliers in het Alphense Stadshart hebben via het centrummanagement en de ondernemingsvereniging VOA een flinke vuist gemaakt om toch die anderhalf uur gratis parkeren ‘achter de slagboom’ erdoor te krijgen. Dat is gelukt. En, zij betalen ook zelf een deel van de kosten, want gratis bestaat niet.
Horecaondernemers zijn niet allemaal blij. Op straat parkeren is duurder en er moet worden betaald tot 21.00 uur in plaats van tot 18.00 uur. Als je snel een hapje wilt eten in een van de plaatselijke restaurants, is dat nu een stukje duurder geworden.
Wie ook niet zo blij zijn, zijn de bewoners van het Alphense Stadshart. Zij vinden dat zij als bewoners van het centrumgebied niet hoeven te betalen voor ‘iemand die kleding komt kopen’. De bezoeker die per se met de auto wil komen, die moet dan het parkeren ook maar zelf betalen. Dat is een keurig principieel argument.
Daarna verzanden de argumenten in flauwekul.
Dan komt er niemand meer op bezoek? Duh. Als een paar euro’s of een stukje lopen reden is om niet meer bij ouders of kinderen of vrienden op bezoek te gaan, dan moet je je afvragen of dat bezoek wel zoveel waard is.
De ouderen vereenzamen. Ook zo’n onzin. Daar zijn ze zelf bij plus de hele straat die nu te hoop loopt. Als je naar het gemeentehuis kan komen om te demonstreren, kun je ook op bezoek bij de buurman drie huizen verderop.
Mantelzorgers moeten ook betalen. Schijnt niet te kloppen, want zij kunnen een speciale vergunning aanschaffen.
Wat ik de hele tijd al niet begrijp aan de manier waarop die anderhalf uur aan kosten verhaald wordt, is dat het keurige principiële argument kennelijk niet geldt. Als je naar het centrum gaat, moet je zelf je parkeerkosten betalen. Dat is toch logisch?
En als de centrumondernemers dat niet willen, betalen de centrumondernemers toch gewoon alle kosten? Bijvoorbeeld een deel via de BIZ, wat ze nu ook doen. En een deel via uitrijkaarten als iemand voor een X bedrag heeft besteed. Dan komt geld daar vandaan waar het ook naar toe is gegaan.