MINERVA Heilige Koe
Een van de dingen die we van het verplichte thuiswerken hebben geleerd, is dat dit dé oplossing is voor het fileleed. Gewoon aanzienlijk minder drukte op de wegen. Als we slim zijn blijven we dus lekker veel thuis werken en de auto kan de deur uit.
De pandemie is nog niet op z'n retour of er lopen weer allerlei wegen vol. Dat is niet goed voor het milieu, niet goed voor onze portemonnee en niet goed voor ieders humeur. Het zou zo mooi zijn als we geen geld meer stoppen in auto's en asfalt maar wel in het aanleggen van groen en fietspaden.
Neem nou een gemeente als die van ons: Alphen aan den Rijn met een stad, zeven dorpen en een heleboel heel groen veenweidegebied. Stel dat we de helft minder autoverkeer willen hebben in de hele gemeente. Hoe zou dat dan kunnen als we de provinciale wegen even overslaan?
Voor Alphen-Stad kun je heel goed besluiten dat er een centrumgebied is, aanzienlijk groter dan nu de voetgangerszone, die autovrij wordt gemaakt. Alle auto's netjes in een parkeergarage aan de rand met een gratis eigen parkeerplek en je eigen laadpaal. In de bijbehorende fietsenstalling staat je eigen e-bike op te laden of je neemt de benenwagen naar huis.
In de stad kun je een aantal grote hoofdwegen aanwijzen en een aantal wegen die de wijken en industriegebieden ontsluiten, zo moeilijk is dat niet. Daar mag je maximaal 30 km rijden. Aan het begin van de wijken net als rond het centrum komt een eigen parkeergarage met een fietsenstalling.
Dan zijn alle je hofjes, buurtjes en open plekken rond flatgebouwen autovrij en kunnen de kinderen gewoon buiten spelen op straat en tussen het groen. Hoeven we ook niet om de paar meter een speelplaats aan te leggen.
Voor vervoer binnen de stad moeten er natuurlijk een heleboel kleine elektrische bussen gaan rijden. Gewoon op elke straathoek moet er elk kwartier eentje stoppen. Omdat die allemaal 20 km per uur mogen rijden, kunnen alle buurtjes en hofjes worden bediend zonder gevaar voor voetgangers en spelende kinderen. Een paar knooppunten om over te stappen - bij winkelcentra, scholen, verzorgingshuizen, buurthuizen, theater en Parkvilla - en klaar is Kees.
In de dorpen werkt dat precies hetzelfde en ook tussen de dorpen onderling en van en naar het centrumgebied van de stad waar de meeste voorzieningen zijn. Schoolbussen speciaal voor de leerlingen in het voortgezet onderwijs lijkt me ook goed. Geen gedoe meer 's morgens op de fiets en op de overvolle fietspaden.
Nu weet ik best dat zo'n idee kan rekenen op veel sympathie van de politieke partijen en van veel inwoners. Maar ik weet ook best dat het niet gaat gebeuren. Niemand durft tenslotte aan de Heilige Koe, die ons allemaal terroriseert, te komen.