MINERVA Parkeren voor een spotprijs
Meteen maar met de deur in huis vallen: parkeren in het centrum van Alphen-Stad kan best aanzienlijk duurder. Voor de bewoners dan. Die betalen namelijk 4 euro in de maand voor een leuke plek zo ongeveer voor de deur. De bezoekers daarentegen betalen de hoofdprijs: iets van een tientje per dag.
Als we dus de parkeerdruk in het centrumgebied willen oplossen, kan dat best. En nee, niet door autogebruik voor bezoekers te ontmoedigen. Hoewel het natuurlijk geen verkeerd idee is om de fiets te nemen of de benenwagen.
Openbaar vervoer is gewoon niet goed genoeg. Dat wordt pas een oplossing als je elk kwartier of desnoods elk halfuur de bus kunt pakken in of vlakbij elke willekeurige straat in een buitenwijk richting centrum. Dan heb je goed openbaar vervoer. Zoals het nu is, is het ’t net niet.
Parkeren bij nieuwbouw in het centrumgebied is simpel op te lossen. Je zorgt als gemeente dat elke projectontwikkelaar verplicht een goede parkeerplek bij elke woning levert. Dat kan onder de woning, voor of naast de woning, op een binnenplaats bij appartementen of door een parkeergarage bij een complex.
Op zo’n parkeergarage komen appartementen. En op een parkeerplaats op een binnenplaats komt een beloopbaar dak voor een leuke binnentuin voor de omwonenden. Met frisse groene plantenbakken, een paar bankjes en een wipkip of een barbecueplaats.
En jawel, je kunt bewoners best verplichten om die plek ‘op eigen terrein’ voor de auto te gebruiken.
Nu staan er natuurlijk al een boel woningen in het centrumgebied. Je kunt er veilig vanuit gaan dat mensen die bewust in het centrum zijn gaan wonen niet achterlijk zijn. Zij weten dat ze beter af zijn zonder auto.
Alleen is niet iedereen bewust in het centrumgebied gaan wonen. Vooral oudere woningen stonden er al voordat De Aarhof werd gebouwd en voordat we een overvloed aan winkels en horeca kregen aan de Hoge en aan de Lage Zijde.
Omdat dat zo zielig is, mag iedereen een, twee of drie vergunningen kopen voor een spotprijs. Weet je wat: dat is helemaal niet zielig. Niemand dwingt je om in het centrum te blijven wonen en het is al helemaal niet verplicht om een auto of twee auto’s te kopen.
Nu zijn er kulargumenten waarom die vergunningen goedkoop moeten zijn. Zoals: maar de mensen moeten naar hun werk kunnen of iedereen heeft recht op een auto. Je kunt ook op de fiets naar je werk of met de trein of met de bus, die nou net in het centrumgebied wel regelmatig voorbij rijdt. En niemand heeft recht op een auto, behalve de zielige gehandicapten. Die wel.
Even terug naar dat geld. Wat als we nou eens een nette prijs rekenen voor een parkeervergunning? Zeg, iets van een tientje per week. Dan staat de prijs van je parkeerplek beter in verhouding tot de prijs van je auto. Het kost dan 520 euro per jaar om de heilige koe van 20.000 euro per jaar bij je huis neer te zetten. Nog steeds een spotprijsje dus. Maar wel realistischer dan die 4 euro per maand.