Willem van Walderveen
Advertorial Toneel

Murder on the Orient Express reist naar Castellum

Na het succes van ‘The Mousetrap’ dendert dit seizoen de Oriënt Express door Nederland. Aan boord een absolute sterrencast met o.a. Remko Vrijdag, Lone van Roosendaal, Gerrie van der Klei, Wilbert Gieske en Frederik Brom. ‘Murder on the Orient Express’ is een unieke toneelbewerking van het klassieke verhaal van whodunit-koningin Agatha Christie en reist op woensdag 3 januari naar Castellum.

Waar gaat ‘Murder on the Orient Express’ over?

Regisseur Jasper Verheugd: “Het is een spannend stuk over Hercule Poirot die op een winteravond aan boord stapt van de Oriënt Express. Net na middennacht komt de trein tot stilstand door een hevige sneeuwstorm, de volgende ochtend is één passagier dood. Alle reizigers lijken een alibi te hebben, maar wie spreekt de waarheid als niets is wat het lijkt? Opgesloten in de trein, met een moordenaar in hun midden, richten de passagiers zich tot detective Poirot. Het is aan hem om, samen met het publiek, de moordenaar te ontmaskeren voor deze weer toeslaat.”

Je zegt samen met het publiek, doen zij actief mee?

Jasper: “In deze versie breken we door de vierde wand heen. Figuurlijk én letterlijk. De bezoeker wordt actief betrokken in het verhaal, zonder dat ze daarvoor van hun stoel hoeven te komen. We doen dit door ze onder te dompelen in de voorstelling zelf. Het hoofdpersonage Hercule Poirot (Remko Vrijdag red.) richt zich rechtstreeks tot het publiek. Mijn doel is dat de beleving groter wordt. Hiervoor heb ik me laten inspireren door locatietheater. De afgelopen jaren heb ik mij steeds meer in dit fenomeen verdiept, onder andere voor een voorstelling die ik regisseerde in de steengroeve van Winterswijk. Het publiek verhoudt zich bij locatietheater namelijk op een andere manier tot de omgeving en het decorum van de voorstelling. Zo maken we nu gebruik van een inventief en technisch hoogstaand decor, spectaculair licht, soundscapes en muziek. Het publiek moet het gevoel krijgen dat ze zelf aan boord zitten van de Oriënt Express.”

Dat klinkt als een behoorlijke uitdaging. Hoe houd je daar rekening mee met het ontwerp voor kostuums en decor?

Decor- en kostuumontwerper Joris van Veldhoven: “Het is een reizende productie, dus dat vraagt om veel creativiteit als je een voorstelling groots wilt laten aanvoelen. Bij ‘The Mousetrap’ ben ik qua kleding en decor uitgegaan van film noir, veel in zwart wit. Daar heeft Uri Rapaport (lichtontwerp red.) kleur aangebracht met lichtaccenten om de sfeer en emoties te versterken. Bij ‘Murder on the Orient Express’ hebben we gekozen voor een andere aanpak. We pakken veel meer uit met de kostuums, waardoor personages letterlijk meer kleur krijgen. Het verhaal speelt zich af aan boord van de iconische Oriënt Express. Dat rijke gevoel van toen willen we vangen en overbrengen in het theater. De grootste uitdaging voor mij was het in beeld brengen van de Oriënt Express zelf. Ik wil nog niet te veel weggeven over het decor, maar ik denk echt dat we op een spectaculaire manier vorm hebben gegeven aan de trein. Hierdoor krijgen de acteurs meer ruimte om te spelen en kunnen we meer variëren qua toneelbeeld per scene.”

Komend seizoen stap je aan boord van de Oriënt Express. Waar kijk je het meeste naar uit?

Gerrie van der Klei: “Ik vind het een eer om in deze voorstelling te spelen! Ik ben fan van Agatha Christie en heb al haar boeken wel een paar keer gelezen. Ik heb zelfs foto’s van mezelf bij haar standbeeld, en bij haar huis in Torquay. Toen ik werd gevraagd voor de rol van Prinses Dragomiroff, hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Het is een fantastisch mens om te spelen. Ze is een flamboyante, pittige dame, die best voor zichzelf op durft te komen. Maar of ze het einde van de reis haalt? Dat wordt elke avond maar weer de vraag. Ik kijk er heel erg naar uit om te beginnen, en om met deze geweldige club mensen aan de slag te gaan.”

Waarom moeten mensen deze voorstelling gaan zien?

Lone van Roosendaal: “Ik denk dat iedereen dit leuk vindt. Je moet namelijk echt meedenken om de moordenaar te ontmaskeren. Je vindt continu nieuwe aanwijzingen en verandert daardoor steeds van hoofdverdachte. Dat is de kracht van de verhalen van Agatha Christie: ze blijven spannend tot het einde. Het maakt ook niet uit of je jong of oud bent, iedereen gaat hier plezier aan beleven.”

Tickets

Stap op woensdag 3 januari (aanvang 20:15 uur) aan boord van de Oriënt Express in Alphen a/d Rijn. Kaarten voor de voorstelling zijn te koop via de website van Castellum of aan de theaterkassa (dinsdag t/m zaterdag van 12:00 tot 14:00 uur).

Voorstelpagina

Klik hier voor de trailer van de voorstelling.


Meer nieuws

Blog Dennis on the run gisteren 16:48

Op een derde van de uitdaging!

Nou daar ben ik weer. We zitten alweer in eind februari en dat betekent dat we op een derde van onze uitdaging zitten!

Overige gisteren 16:05

Het Oranje Fonds steunt het SamenhuiS

Het SamenhuiS, centrum voor leven met en na kanker wil haar activiteiten uitbreiden en daar heeft de organisatie extra vrijwilligers voor nodig. Door de financiële steun van het Oranjefonds kan het SamenhuiS onder andere artikelen plaatsen in de lokale media en een oproep doen voor nieuwe vrijwilligers.

Kinderen gisteren 14:48

Succesvolle dag voor kinderen bij Is Morus

Is Morus organiseerde vandaag het evenement 'Pizzabakker voor 1 Dag', waar kinderen tussen 12:30 en 14:00 de kans kregen om hun eigen pizza te maken en te beleggen, met de deskundige begeleiding van de échte pizzabakkers van Is Morus.

Sport gisteren 13:40

Kledingbank Groene Hart en Alphen Vitaal slaan handen ineen voor beweging en sportkansen

Kledingbank Groene Hart en Alphen Vitaal slaan de handen ineen. Dit initiatief is ontstaan vanuit hun gedeelde visie dat iedereen, ongeacht hun financiële situatie, moet kunnen sporten. Het project introduceert ‘De Beweegtas’, een tas gevuld met sport- en spelmateriaal, die vanaf maart beschikbaar zal zijn voor gezinnen die gebruikmaken van de diensten van Kledingbank Groene Hart.