Nieuwe dienstregeling in 2022: NS zet in op vier treinen per uur op het traject Leiden-Utrecht
Na een aantal jaar lijkt het er dan toch echt van te komen: de frequentie van het aantal treinen op het traject Leiden-Utrecht gaat omhoog. Dit betekent dat op het traject Leiden-Utrecht elk kwartier een trein zal gaan rijden.
Dat meldt NS in een persbericht over de nieuwe dienstregeling voor 2022. Het spoorwegbedrijf wil de dienstregeling in 2022 fors verbeteren met meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen. Dat staat in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2022 aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in LOCOV.
Extra treinen
In de nieuwe dienstregeling wil NS dat er in de avond- en ochtendspits meer treinen gaan rijden tussen Leiden en Utrecht. De sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen aan den Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar 's-Hertogenbosch.
De wens om elk kwartier een trein te laten rijden op het traject Leiden-Utrecht is er al een aantal jaar. In 2016 wilde de provincie Zuid-Holland namelijk al dat er vier treinen per uur zouden gaan rijden tussen Leiden en Utrecht. Het plan bleek toen niet financieel haalbaar. Daarom werd dit een jaar later aangescherpt, waarbij werd geopperd om per uur twee sprinters en twee intercity’s te laten rijden. De dienstregeling waarin dit mogelijk werd gemaakt zou al eerder worden aangepast, maar dat gebeurde niet. Als het aan NS ligt, wordt dat nu 2022.
Corona
Het uitgangspunt van de nieuwe dienstregeling is om de bereikbaarheid in Nederland te blijven verbeteren, ook al zijn de structurele effecten door corona nog onduidelijk. Marjan Rintel, President-directeur NS, zegt daarover: “Uiteraard blijven we de gevolgen van de corona-crisis nauwgezet monitoren en zullen we waar nodig bijsturen. Daarover blijven we in gesprek het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook in het licht van onze financiële positie die net zoals in hele ov-sector op dit moment onzeker is.”
Extra station
Er ligt ook een plan op tafel om een extra station aan het traject Leiden-Utrecht toe te voegen. Het gaat om een station bij Hazerswoude-Rijndijk. Dat moet op langere termijn gerealiseerd worden. Eind 2020 besloot staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) dat de overheid maximaal 80 miljoen euro voor het project uit zal trekken. Omwonenden zijn echter wat sceptisch, aangezien de bouw van het nieuwe station al enkele tientallen jaren op de planning staat.