Nu € 5.000 aankoop subsidie voor een elektrische Toyota ProAce
Ook in 2021 zijn er fiscale stimuleringsmaatregelen én subsidies om consumenten en bedrijven aan te sturen op zero-emissie voertuigen. Voor 2021 zijn er kleine wijzigingen én volgt er medio kwartaal twee een extra subsidie voor bedrijfswagens. Waar moet de ondernemer aan denken? Moet je toch voor diesel, benzine of een elektrische bestelwagen gaan? Toyota Van Ekris geeft graag een heldere uitleg.
BPM
Voor alle personen- en bedrijfswagens zonder uitstoot van CO2 geldt dat er géén BPM berekend wordt. Simpelweg, de BPM wordt bepaald op basis van deze uitstoot en geen uitstoot is geen BPM. Bij Toyota is de BPM al extreem laag door onder andere de hybride modellen en bij de Elektrische modellen 0.
MRB (motorrijtuigenbelasting)
Voor zowel batterij als waterstof elektrische personen- en bedrijfswagens geldt dat er geen MRB verschuldigd is tot en met 31 december 2024. Voor 2025 geldt er een korting van 75% op het dan geldende tarief. Vanaf 2026 zal het reguliere tarief gaan gelden. Aangezien 2025 nog ver is, kan hierin mogelijk nog wat wijzigen.
Aankoopsubsidie elektrische bedrijfswagens
Naar verwachting zal medio het tweede kwartaal van 2021 gestart worden met een aankoopsubsidie voor zero emission bedrijfswagens. Details ontbreken momenteel. Echter zal het hier zeker gaan over een subsidie van 10% berekend over de consumentenprijs excl. BTW met een maximum van € 5.000. Dit kan ook in combinatie met lease en financieringsvormen. Uiteraard moet de auto geruime tijd in bezit blijven. Zodra de details bekend zijn, zal Van Ekris jullie informeren. Bij Toyota gaat het hier om hun elektrische ProAce bedrijfswagen. Deze hebben zij van compact (City) tot groot (Worker). Proefrijden en testen kan al. Neem even contact met Van Ekris op.
Aankoopsubsidie elektrische personenwagens
Jaarlijks is er een taakstellend budget om particuliere kopers (inclusief private lease) te stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Voor 2021 is dit budget inmiddels al vergeven. Pas in 2022 is er weer budget. Dit geldt uitsluitend voor personenwagens met een consumentenprijs inclusief BTW van maximaal € 45.000 (en minimaal € 12.000). De subsidie voor een nieuwe personenauto is € 4.000. Voor aankopen vanaf 1 januari 2022 zal er nieuw budget beschikbaar zijn.
Tekst loopt door onder de foto
Fiscale stimuleringsmaatregelen zoals KIA, MIA en VAMIL
We kennen drie vormen van aftrekposten waarmee de winst voor belastingen verlaagd mag worden. Afhankelijk van het voertuig en aandrijving zijn deze varianten beschikbaar en kunnen percentages verschillen. De winst voor belasting wordt hiermee verlaagd, niet direct de belasting zelf. Voor een BV of NV is de winstbelasting 25%. Voor de meeste ZZP-bedrijven is dit 49,5%. Uiteraard moet een bedrijf winstgevend zijn om deze voordelen te benutten.
KIA (Kleinschaligheids Investerings Aftrek)
Dit betreft een fiscale stimulering die geldig is voor de aankoop van een bedrijfswagen. Ongeacht de aandrijfvorm, dus daarmee ook voor benzine- en dieselvarianten. 28% van de totale investering (auto + opties minus korting) mag worden afgetrokken van de winst voor belastingen. 28% KIA over de investering van bijvoorbeeld € 30.000 = € 8.400. BV: € 8.400 x 25% belasting = € 2.100 netto voordeel ZZP: € 8.400 x 49,5% inkomsten belasting = € 4.158 netto voordeel. Voor 2021 is de maximale investering € 59.170 om in aanmerking te komen voor 28% KIA.
MIA (Milieu Investerings Aftrek)
Dit betreft een fiscale stimulering die geldig is voor de aankoop van een personen of bedrijfswagen zonder CO2-uitstoot. Dit kan zowel een auto met batterij als waterstof elektrische aandrijflijn zijn. Echter, de percentages verschillen.
- Personenauto batterij elektrisch (geel kenteken) 13,5%
- Personenauto waterstof elektrisch (geel kenteken) 36,0%
- Bedrijfswagen batterij elektrisch (grijs kenteken) 36,0%
Let op: PROACE personenbussen vallen dus onder de 13,5% en PROACE bedrijfswagens onder de 36% regeling. MIA is toepasbaar met een maximum investeringsbedrag van € 75.000. Eventuele laadpalen mogen hierbij ook worden aangemeld. Per 1-1-2021 is MIA niet meer voor een onbeperkt aantal auto’s per klant beschikbaar en is dit afgetopt op tien per ondernemer.
VAMIL
VAMIL is niet beschikbaar voor batterij elektrische maar uitsluitend voor waterstof elektrische voertuigen zoals de Toyota Mirai. In deze is de boekhouding van de ondernemer in één willekeuring jaar met maximaal 75% worden afgeschreven. Hiermee kun je als ondernemer in een goed jaar de winst voor belastingen verlagen.
Stapelen
Alle genoemde stimuleringsmaatregelen stapelen. Dus een PROACE Electric kent geen BPM, geen MRB, en kan gebruik maken van KIA en MIA. Een Toyota Mirai op waterstof kent geen BPM, geen MRB en kan MIA en VAMIL toepassen.
Toyota Van Ekris geeft je graag de voorbeelden, maar laat je accountant of Belastingdienst het je voorrekenen. Elke situatie is anders en is sterk afhankelijk van je financiële situatie.
Meer weten? Neem contact op met het zakelijk team
Omdat je het al druk genoeg heeft komt Van Ekris graag bij jou langs. Heb je vragen over jouw wagenpark? Wil je advies over aanschaf of lease? Onderhoudscontract? Een vrijblijvende offerte? De Toyota bedrijfswagen specialisten adviseren waar nodig.
Voor Alphen aan den Rijn, bel naar 0172-571437 en vraag naar specialisten: Corne van Veen, Jeroen Oudshoorn of Ricardo Beverloo. Voor Mijdrecht, bel naar 0297-230350 en vraag naar specialist Stefan van de Bilt.
Tekst loopt door onder de foto
Zakelijke klant mag showroom bezoeken
Voor de zakelijke klant is de showroom van Van Ekris te bezoeken. Business tot business afspraken en verkeer mag. Dit doen zij natuurlijk op gepaste wijze en met de maatregelen die van kracht zijn. Uiteraard komen ze in overleg ook graag naar je toe.