(On)bekende Alphenaren: Rosalie Noah Tacx
Zo’n 5 jaar geleden begon ze met haar eigen YouTube-kanaal. Maar wat begon als een hobby liep al snel uit de hand. Inmiddels heeft de 19-jarige Rosalie Noah Tacx tienduizenden volgers op Instagram, TikTok en YouTube. Terwijl ze deeltijd studeert aan de Hogeschool van Amsterdam, houdt ze zich dagelijks bezig met het maken van social media content. “Het creatieve proces heeft altijd in me gezeten. En ik kan het ook niet uitzetten. De hele dag ben ik bezig met content bedenken.”
Toen ze 14 jaar oud waren hadden Rosalie en haar vriendin hetzelfde idee: we gaan filmpjes maken voor YouTube. Echt bedoeld als hobby, want bijverdienen met video’s maken kon toen nog niet. Maar terwijl haar vriendin stopte, ging Rosalie door. “En het liep eigenlijk best goed”, zegt Rosalie. “Wat ik toen maakte waren vooral veel trendy video’s over phonecases en strikjes. Heel lowkey eigenlijk met weinig inhoud. Maar ze werden onwijs veel bekeken.”
Waar de focus aan het begin lag op YouTube, is dat nu verschoven naar Instagram en TikTok. “Snelle content is nu veel populairder. Over TikTok heb ik lang gezegd: ik ga het niet doen. Maar toen het meer werd dan dansfilmpjes, ben ik erin meegegaan. En het bevalt goed! Unboxing video’s of video’s van reizen worden altijd veel bekeken. Maar de video’s waar ik het meeste plezier uithaal? Dat zijn de video’s gericht op het doorbreken van taboes, zoals ongesteld zijn. Dat soort content wordt ook echt gewaardeerd.”
Dromen gaan in vervulling
Rosalie’s eerste grote samenwerking was met Tumble ’n Dry, een kledingmerk voor kinderen. “Dat was al vrij snel nadat ik was begonnen”, herinnert ze zich. “Ik shopte er zelf al regelmatig, dus het was gelijk een match. Al van jongs af aan vond ik het geweldig om in de spotlight te staan, dus een fotoshoot waar ik in de kleding van Tumble ’n Dry op de foto mocht vond ik geweldig. Echt een meisjesdroom die uitkwam. Ik heb er nooit meer zo van genoten als toen.”
Sindsdien heeft Rosalie nog veel meer samenwerkingen gedaan, met als hoogtepunt de recente samenwerking met Guts & Gusto. “Half november heb ik samen met hen een kerstcollectie uitgebracht. Denk aan eyecatcher items, glitter en kleurrijke boots. Het leuke is dat ik voor het eerst ook echt zelf mijn favorieten mocht uitkiezen. Daar ben ik onwijs trots op.” Lachend voegt ze toe: “Ik moet wel toegeven, stiekem had ik mijn moodboard al klaar toen ze mij benaderden voor een samenwerking. Guts & Gusto vind ik geweldig!”
Broer als rechterhand
Doet ze alles dan helemaal zelf? “Nee, zeker niet”, zegt ze stellig. “Toen ik het editen van mijn video’s minder leuk begon te vinden, sprong mijn broer Quirijn in. En die samenwerking bevalt nog altijd goed. Ik houd me bezig met de voorkant, hij met de achterkant. Niet alleen met editen, maar ook bij het maken van content en op het gebied van management. Sinds een paar jaar ben ik wel aangesloten bij een management, maar Quirijn regelt nog steeds een hoop. Hij is echt mijn rechterhand bij alles wat ik doe en maak. We zijn echt een team.”
Spot de influencer
En die bekendheid? Dat zit wel goed. Niet alleen online, maar ook offline. “Van midden in Central Park in New York tot aan het vliegveld in België en een attractiepark in Duitsland, ik word op de meest gekke plekken en momenten herkend. Mensen kijken, wijzen en pakken vervolgens hun telefoon erbij. Zelf merk ik dat vaak niet, maar Quirijn wel”, vertelt Rosalie. “Ik vind het geweldig als ze vervolgens even naar mij toekomen. Dan zie ik mijn volgers ook eens in het echt. Normaal heb je natuurlijk geen idee wat voor persoon achter dat schermpje zit. Zulke ontmoetingen zijn voor mij dan ook mooie momenten. En daar ben ik erg dankbaar voor.”
Dit artikel is eerder verschenen in de elfde editie (december 2022) van het Alphens.nl Magazine. Heb je het magazine niet ontvangen? Je kunt een exemplaar ophalen op ons kantoor aan de Raadhuisstraat 211.