Vanaf 1 januari 2015 wordt de huishoudelijke ondersteuning anders geregeld in de gemeente Alphen aan den Rijn.

In plaats van een vast aantal uren huishoudelijke ondersteuning per week, gaat de gemeente voortaan uit van wat er nodig is om een huishouden op orde te hebben. Dit is afhankelijk van wat de klant zelf kan en wat mensen in de omgeving kunnen doen. Dat kan voor iedereen anders zijn. De klant die al huishoudelijke ondersteuning heeft blijft gewoon bij zijn huidige aanbieder van huishoudelijke ondersteuning.

Waarom verandert de huishoudelijke ondersteuning?
Door de vergrijzing groeit de vraag naar huishoudelijke ondersteuning. Mensen leven langer en wonen langer thuis. De beschikbare ondersteuning moeten we daarom anders verdelen. We kijken steeds meer naar wat de inwoner zelf kan doen en wat mensen in zijn omgeving voor hem kunnen doen. Ook kijken we naar diensten die in zijn buurt beschikbaar zijn zoals bijvoorbeeld een boodschappendienst, een maaltijdservice: tafeltje dekje of een was- en strijkservice.

Wat betekent dit voor klanten die nu ondersteuning ontvangen?
In de huidige situatie wordt de indicatie uitgedrukt in uren, terwijl de indicatie in de nieuwe situatie wordt uitgedrukt in resultaten. De aanbieder van huishoudelijke ondersteuning kijkt samen met de inwoner wat er nodig is om het resultaat te bereiken en legt dit vast in een persoonlijk ondersteuningsplan. Uitgangspunt is maatwerk, waarbij de inwoner de ondersteuning krijgt die nodig is en rekening wordt gehouden met de persoonlijke situatie van de inwoner.