Ook De Werf geeft niet op
Online verkoop, extra klussen of verbouwen en creatief inspringen op de veranderende situatie. Zo moet je als kleine retailer zien te overleven. Ook op broedplaats De Werf.
De Werf blijft ook in deze tijd een creatieve hotspot waar volop wordt gewerkt. Je vindt daar immers veel ZZP’ers die met hun handen mooie dingen maken of opknappen. De meeste huurders van een ruimte in de grote hal op de Werf maken iets. Dat kan iets nieuws zijn of op basis van hergebruik. Momenteel loopt het ook voor De Werf allemaal anders dan gepland. Verkoop is in de meeste gevallen niet verantwoord. Overleven moet lukken met klussen of verkoop via internet.
Zo opende Mariska 1 februari haar tweedehands winkel op de Werf en heeft ze nu alweer haar deuren tijdelijk moeten sluiten. "Zo jammer, maar voor nu de beste keuze. Wel heb ik snel actie ondernomen en kun je via mijn site www.wordeenswakker.nu ook tweedehands online shoppen. Dit is voor nu een perfecte oplossing!"
Dickens Style was een van de eerste die besloot de deuren te sluiten. Geen risico’s nemen en verder met de online webshop. Het heeft voor Dickens Style zeker financiële gevolgen. "Net als alle ondernemers hier op de Werf hebben wij veel moeten investeren, en de omzet was vorig jaar na onze verhuizing uit Leiden al met 70% teruggelopen. We hebben heel veel PR gedaan, niet alleen voor ons eigen bedrijf maar voor de hele Werf", aldus Kees en Marjo.
Andrea van Kast Enzo vertelt: "Net als vele andere ondernemers op de Werf die pas begonnen zijn, was ik vol enthousiasme aan de slag. Helaas loopt het anders en is het stil aan het front. Ik adverteer wel via mijn website en post op Facebook en Instagram. Ik vind het jammer dat niet lekker kan starten op mijn nieuwe werkplek."
Ook Jelle van Stouk Bike heeft een lastige periode. De opkomst is minimaal. De levertijden van materialen en fietsen duurt allemaal veel langer dan de bedoeling is. Hij is druk bezig met het zoeken naar oplossingen. "Na deze periode ga ik er de volle 200 procent voor!"
Ondertussen richten nieuwkomers zoals Brenda van LiefsLabel hun onderkomen in. Met dat LiefsLabel zorgt ze voor unieke en vooral ambachtelijk gemaakte cadeaus waar het hart vanzelf van opengaat. De zelfontworpen en -gemaakte creaties verkoopt ze via haar webshop. Daarnaast onderneemt ze van alles. Maar nu is het leven, net als bij iedereen, flink veranderd. Geen nood, ook daar weet ze wel weer raad mee. Haar bestseller van dit moment is een aanwijsbord dat kersverse ouders voor hun raam kunnen zetten. Daarop staat het woord ‘raambezoek’. Een pijl wijst de weg.