Parkeerperikelen
Er kan sinds kort anderhalf uur gratis geparkeerd worden in de garages in het centrum. En in rap tempo heeft de gemeente besloten om de rekening daarvan bij de centrumbewoners neer te leggen.
Nu is het betalen tot 21:00 uur, en een verhoging van het uurtarief naar € 2,50. Wie dus 's avonds visite krijgt, mag nog dieper in de buidel tasten. De misgelopen parkeerinkomsten van de garages moeten natuurlijk wel door iemand voldaan worden. Dat dit de bewoners steekt, en dat er grote opstand is, is een logisch gevolg. Dit had de gemeente moeten en kunnen weten.
Maar als je in de avond in het centrum in een willekeurige straat je auto wil neerzetten kom je bedrogen uit, want er is zelden een parkeerplek te vinden. En dan ook nog € 2,50 per uur moeten aftikken. Ik spreek uit ervaring: In de straat waar ik woon zijn 63 woningen en 59 parkeerplaatsen. Er van uit gaande dat er ook mensen wonen die geen auto bezitten zou dit voldoende moeten zijn. Maar nee, na 17:30 uur is er bij mij in de staat geen plekje meer te vinden en staan er zelfs auto's op stoepen geparkeerd.
De reden hiervan zijn onder andere de bewoners die meerdere auto's in bezit hebben en/of een bedrijfswagen in de straat willen hebben. Gisteravond telde ik om 18:30 uur tien geparkeerde bedrijfsauto's in de straat, waarvan enkele zelfs op voetgangersgebied, een stoep, geparkeerd stonden. En in de ochtend zijn deze natuurlijk weer weg.
Is er een oplossing voor de parkeerdruk in de avond en de gestegen parkeerkosten in de straten? Natuurlijk. Bij deze een voorstel. Regel als gemeente dat er in het centrum één parkeervergunning per adres aan te vragen is. En voor elke extra auto, privé- of bedrijfswagen, gaat de eigenaar of bestuurder dagelijks maar naar de parkeermeter, en maak betalen dan noodzakelijk tot middernacht. En natuurlijk niet het huidige tarief, maar na 18 tot 24 uur een vriendelijk tarief van € 1 per uur. Een centrumbezoeker wil 's avonds na zessen best wel betalen voor een plekje. Als die er maar zijn en die niet te duur is. Het kan wellicht met bovenstaande, maar dan moet er in de avond, net als overdag, wel controle zijn op betalen en juist parkeren. Anders lost het de problemen niet op.
Want moet die bedrijfswagen wel echt mee naar huis? En is die extra personenauto in de straat echt wel noodzakelijk? Zijn die voertuigen er niet is er voor andere bewoners of bezoekers een grote kans op een plaatsje. Wil men echt meerdere auto's voor de deur, dan moet men daar maar moeite voor doen door dagelijks de parkeermeter te bezoeken, en daarvoor te betalen. Een luxepositie mag best wat kosten. En met die inkomsten kunnen de kosten van de gratis garages prima gecompenseerd worden.