Popfestival Alphen d'Huez: 20.000 euro voor KWF
De doelstelling was meer dan 10.000 euro ophalen voor KWF Kankerbestrijding. Door de geslaagde opzet, het mooie weer, een grotere locatie met ruim 1.000 bezoekers werd de opbrengst van het Alphense muziekfestival Alphen d’Huez ruim verdubbeld: een bedrag van 20.133,28 euro zal worden gedoneerd aan het goede doel. “Een fantastisch resultaat waar we ontzettend trots op zijn,” aldus één van de vrijwilligers.
Het benefietfestival - inmiddels de vierde editie - vond plaats op zaterdag 6 september op het Q-park terrein naast NS-station Alphen aan den Rijn. Het festival was een groot succes, verliep geordend en leidde tot weinig of geen klachten vanuit de omgeving. Net als voorgaande jaren werd Alphen d’Huez van A tot Z georganiseerd door vrijwilligers. Van tevoren bezorgde de organisatie brieven in de directe omgeving van het festival, zodat omwonenden wisten wat er stond te gebeuren, maar vooral voor welk doel. Dat heeft voor veel begrip en flexibiliteit gezorgd.
Elf muziekacts
Met 11 uiteenlopende muziekacts stond het benefietfestival als een huis. Hoofdact Handsome Poets, George Baker en bluesformatie Bas Paardekooper & The Blew Crue waren de grote publiekstrekkers. Daarnaast was The Cool Quest (hiphop) één van de grote verrassingen. Afsluiters Pearl Jamming en de Prodigy tributeband Voodoo People bliezen in de laatste twee uur van het festival het spreekwoordelijke dak eraf. Om stipt 24:00 uur eindigde het festival en bezoekers stroomden richting centrum of naar huis. “Gaaf dat we een goed doel hebben gesteund en ook nog eens een topavond hebben gehad”, aldus één van de bezoekers, “en er gebeurt eindelijk weer eens wat in Alphen”.
Opnieuw in 2015
Voor een dag lang muziek betaalden bezoekers 7,50 euro entree. De kerngroep van negen vrijwilligers die het festival organiseerden is zeker van plan het festival in 2015 opnieuw te organiseren. Met hulp van alle sponsoren, vrijwilligers en de grote groep bezoekers moet dat lukken. Hoofdsponsors van Alphen d’Huez waren dit jaar BA Solutions, DVS Data Intelligence, Mazda Nederland en Mazda Baak Autocenter.