Precies vijf jaar geleden werd de Koningin Máximabrug opengesteld voor verkeer
Dinsdag 21 december 2021 is het precies 5 jaar geleden dat de Koningin Máximabrug in gebruik werd genomen. Toenmalig wethouder Tseard Hoekstra opende de brug door deze te laten zakken, waarna de eerste auto's over de brug konden rijden.
De Koningin Máximabrug bestaat uit twee bascule bruggen over de Oude Rijn en ligt op de grens met Koudekerk aan den Rijn. De weg over de brug gaat over de Van de Landlustweg met een lus terug naar de Gnephoek en dan terug naar de Hoge Waard. De Koningin Máximabrug werd in opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn gerealiseerd ter ontsluiting van industrieterrein de Hoge Waard, zodat de kernen Alphen aan den Rijn en Koudekerk aan den Rijn minder overlast hebben van (vracht)verkeer.
Tekst loopt door onder de foto's
Kijkje achter de schermen
Een paar maanden voordat de brug gereed was voor verkeer, konden Alphenaren een kijkje nemen bij de bouw van de Koningin Máximabrug. Vanaf het uitkijkpunt kon iedereen zien hoe ver de bouw gevorderd was. Medewerkers legden uit hoe het werken met asfalt en beton eraan toeging. Voor de echte liefhebbers van de wegenbouw stond er ook een aantal machines klaar die bekeken konden worden. Alphenaren konden onder begeleiding zelfs al een stukje over de brug lopen.
Inhijsen twee brugdekken
In juli kwamen de twee brugdekken van de Koningin Máximabrug aan in Alphen aan den Rijn. Het inhijsen van het eerste brugdek ging niet helemaal vlekkeloos. Tijdens de hijsactiviteit ontstond namelijk druk in de cilinders bovenin de kraan. Met het brugdrama een jaar eerder nog vers in het geheugen, werd besloten om het hijsen uit te stellen. Na het testen van de stelcilinder in aanwezigheid van de expert van de fabrikant, werd het vrijgegeven voor het beoogde gebruik en konden de werkzaamheden worden hervat. Een week later werd het tweede en zwaarste brugdrek op zijn plek gehesen.
Tekst loopt door onder de foto's
Open voor verkeer
Op woensdag 21 december 2016 was het moment daar dat de brug werd opengesteld voor verkeer. Vrachtverkeer, auto’s, fietsers en voetgangers kunnen sindsdien gebruikmaken van de oeververbinding. De Koningin Máximabrug is ontworpen met het oog op de toekomst. Door in beide richtingen twee rijstroken voor verkeer is er voorlopig genoeg ruimte voor alle verkeer. Het doel van een modern led-verlichtingsplan was om de sociale- en verkeersveiligheid te verhogen. De maanden die daarop volgde, werd de brug uitvoerig getest.
Protest tijdens officiële opening
De officiële opening volgde in 2017 en dat lieten GroenLinks en de SP niet onopgemerkt voorbijgaan. Met fakkels en een groot spandoek demonstreerden zij op de brug. ‘Handen af van de Gnephoek’ was op de spandoeken te lezen. De demonstranten kwamen met twee kleine boten aan bij de nieuwe oeververbinding en wilden samen met de actiegroep 'Maak het hart niet hard' de officiële opening verstoren. De twee politieke partijen vonden de brug te groot, te duur en waren bang dat het ten koste zou gaan van de natuur in de Gnephoek.