Realisatie verbeterde spoorverbinding weer een stap dichterbij
De trein tussen Utrecht en Leiden, die ook stopt op station Alphen aan den Rijn, rijdt vaak maar twee keer per uur. Vanaf 2013 is de gemeente bezig met het verhogen van de frequentie en het toevoegen van extra stations. Na verschillende gesprekken komt dit weer een stapje dichterbij.
De doelstellingen van de gemeente staan al sinds 2013. In de afgelopen 9 jaar is het proces niet vlekkeloos verlopen. “Noodgedwongen moesten er daardoor concessies worden gedaan aan de oorspronkelijke ambitie. Desondanks zijn de partijen altijd positief geweest over het bereiken van de doelstelling en is er meebewogen in de vaak moeilijke gesprekken over het terugschroeven van ambities en toezeggingen”, aldus de gemeente.
Definitieve scope
Dit jaar is een overeenstemming bereikt over de doelstelling van het project Spoorcorridor Leiden-Utrecht en daarmee is de scope definitief bepaald. Dit bestaat uit:
- Uitbreiden naar vier keer per uur de hele dag op werkdagen tot acht uur 's avonds (met sprintermaterieel);
- Aanleggen van een ongelijkvloerse kruising N11- Burgemeester Smeetsweg te Zoeterwoude;
- Realisatie van station Hazerswoude-Rijndijk.
In een eerder plan werd uitgegaan van een intercitytrein in plaats van een sprinter. Dit bleek niet haalbaar, vanwege de baanstabiliteit van het spoor. ProRail, provincie en gemeente voeren overleg over het opstellen van een ontwerp voor het nieuwe station. ProRail is recent gestart met de aanbestedingsprocedure voor een ingenieursbureau wat het ontwerp zal opstellen en begeleiden.
In 2023 zal worden begonnen met participatie en onderzoeken voor het nieuwe station. In 2021 is al gestart met het verhogen van de frequentie van treinen. De gemeente hoopt alle maatregelen uiterlijk in 2026 te hebben gerealiseerd.