Regionale autodeelcampagne start in Alphen aan den Rijn
Een voucher met klinkende kortingen op het gebruik van deelauto’s. Door deze uit te reiken aan de Lissesse Ianthe Dickhoff gaf Leo Maat, wethouder duurzaamheid van Alphen aan den Rijn, het startschot voor de regionale campagne Mijn auto, Jouw auto.
Maandag 27 januari vond de handeling plaats voor het Alphense gemeentehuis, onder het toeziend oog van drie deelauto-aanbieders. Bij autodelen maken meerdere personen om de beurt gebruik van een auto. Wanneer de auto niet nodig, is kan deze door een ander gebruikt worden. Er zijn meerdere vormen van autodelen die aansluiten op de verschillende behoeftes die mensen hebben voor het gebruik van een auto.
De campagne Mijn auto, Jouw auto is een initiatief van de gemeenten in de regio Holland Rijnland. Met de campagne brengen zij autodelen onder de aandacht bij inwoners en ondernemers. Het past binnen het streven om Duurzame Mobiliteit te stimuleren en CO2-uitstoot te verminderen. Onderdeel van de campagne is een kennismakingsactie, waarmee inwoners met korting kunnen instappen in een deelauto van één van de deelnemende aanbieders. Dit zijn Greenwheels, MyWheels, GoAbout en Buurauto.
Per reis bewuster kiezen
Wethouder Maat is tevens ambassadeur Duurzame Mobiliteit van de regio Holland Rijnland. Voordat hij de kortingsvoucher overhandigde, benadrukte hij het belang van de campagne: "De verleiding is groot om voor een boodschapje die auto voor de deur te pakken. Door gebruik te maken van een deelauto, maak je bij elke reis een bewustere keuze. En dat dat nodig is, zien we dagelijks. Want het wordt steeds drukker op de weg en in de stad is de parkeerdruk ongekend hoog. Deelautogebruik vermindert de uitstoot en files. En het kan ook nog financieel aantrekkelijk zijn."
Daarna overhandigde Leo Maat de eerste kortingsvoucher aan Ianthe Dickhoff. De campagne is op haar lijf geschreven vind ze zelf. "Al lange tijd ben ik bewust bezig met duurzaamheid. Dit initiatief pas in dat plaatje."
Autodelen is in opmars. Vooral voor mensen die maar een paar duizend kilometer per jaar rijden of een auto hebben die vaak stilstaat is het een interessant alternatief. Om inwoners en bedrijven binnen de regio Holland Rijnland te informeren over autodelen is de campagne Mijn Auto, Jouw Auto gelanceerd. Naast de kortingsactie omvat de campagne nieuwsberichten, flyers en posters om autodelen onder de aandacht te brengen. De campagne loopt van 27 januari tot en met 15 maart.
Meer te weten komen over autodelen en of het iets voor u is? Kijk dan op www.mijnautojouwauto.nl.