Reisdocumenten aanvragen niet mogelijk op 29 en 30 juli 2021
Vanwege de overgang naar een nieuw model van de Nederlandse identiteitskaart is het op donderdag 29 juli vanaf 11:00 uur en op vrijdag 30 juli niet mogelijk om een identiteitskaart of paspoort aan te vragen.
Het afhalen van eerder aangevraagde documenten is wel mogelijk. Voor de overige dienstverlening van Burgerzaken kun je wel een afspraak inplannen.
Nieuw model Nederlandse identiteitskaart
Om de Nederlandse identiteitskaart veiliger te maken, wordt deze vernieuwd. In januari is er al een chip aan de kaart toegevoegd, waarmee je kunt inloggen via DigiD. Vanaf maandag 2 augustus wordt de Nederlandse identiteitskaart verder vernieuwd. Zo bevat de identiteitskaart twee vingerafdrukken van de kaarthouder en een QR-code met het burgerservicenummer (BSN).
Opname vingerafdrukken
De identiteitskaart bevat vanaf 2 augustus twee verplichte vingerafdrukken van de kaarthouder in de chip. Voor de opname van de vingerafdrukken gelden dezelfde regels en uitzonderingen als nu voor de paspoorten.
Overgang van oud naar nieuw
Voor de overgang van oud naar nieuw moet landelijk het aanvraagproces worden aangepast, waardoor het tijdelijk niet mogelijk is om identiteitskaarten of paspoorten aan te vragen. Als je vanaf 2 augustus een identiteitskaart aanvraagt, dan krijg je het nieuwe model. Identiteitskaarten die vóór 29 juli 11:00 uur zijn aangevraagd, worden nog uitgegeven volgens het huidige model.
Huidige identiteitskaart blijft geldig
Jouw huidige ID-kaart blijft gewoon geldig tot de datum die er op staat.
Vragen
Heb je vragen over dit bericht? Neem dan contact op met team Burgerzaken via telefoonnummer 14 0172.