Reparatie Julianabrug kost ruim anderhalf miljoen
De reparatie van de aanrijdbaan van de Koningin Julianabrug aan de noordkant ter hoogte van de Hooftstraat gaat tussen 1,5 en 1,8 miljoen euro kosten. Uit onderzoek blijkt dat een aantal stevige maatregelen nodig is. Na reparatie kan de brug weer jaren mee.
Afgelopen zomer bleek er schade te zijn aan het fietspad over de Hooftstraat en bij sportschool Bezemer aan de noordkant van de Julianabrug. Er bestond echter niet zoiets als instortingsgevaar. De brug is in juli uit voorzorg gestut, omdat niet direct duidelijk was wat de omvang van de schade was.
De sportschool heeft een oudere schade. Het gaat hier om een scheur in het beton, veroorzaak door zetting, die provisorisch met een goot is gerepareerd in 2018.
De schade aan het fietspad zit op de aansluiting tussen de brug zelf en het 'zwevende' voetpad. Hier is de bewapening in het beton zwaar beschadigd. Deze schade is zeer waarschijnlijk veroorzaakt tijdens onderhoudswerkzaamheden.
Onderzoek
Volgens het onderzoek uitgevoerd door Royal Haskoning is een reparatie zeker nodig. Tijdens het onderzoek is de brug helemaal gescand. Er wordt gekeken naar het draagvermogen en of er extreme trillingen zijn. Hiervoor zijn sensoren aangebracht.
Het gewapende beton moet volgens de huidige normen worden versterkt met onderwapening en herstel van de bovenwapening. Als deze robuust wordt uitgevoerd, kan de brug met regulier onderhoud nog jaren mee.
Prijskaartje
Aan de reparatie hangt een kostenplaatje van tussen 1,5 en 1,8 miljoen euro. Wethouder Gert-Jan Schotanus komt in het eerste kwartaal van 2022 met een reparatievoorstel inclusief financiering. "Als we het probleem van nu hebben aangepakt, kunnen we daarna kijken naar de toekomst van de brug."
Afscheidingen
De uitdaging is de ouderdom van de brug. Het huidige verkeer is nu eenmaal zwaarder dan toen de brug werd gebouwd. Om het gebruik veilig te houden moet worden gezorgd dat de uitkragingen, de zwevende zijkanten, niet te zwaar worden belast. Daarom zijn er aan beide zijden van de rijbaan afscheidingen aangebracht die zorgen dat auto’s niet per ongeluk hier terecht kunnen komen.
Historie
De Koningin Julianabrug is in 1952 gebouwd en in 2015 gerenoveerd. Tussen 2000 en 2015 werd een aantal keren een grote reparatie verricht. In 2015 werden de aanbruggen en viaducten gerenoveerd, werden glazen geluidswanden aangebracht en is de stalen brugklap vervangen. Tijdens de renovatiewerkzaamheden is de nieuwe brugklap neergestort op belendende woningen. Dit zorgde voor vertraging in de oplevering van de brug en zette Alphen aan den Rijn op de kaart vanwege het 'brugdrama'.