Resultaten tevredenheidsonderzoek WMO bekend
93% van de gebruikers van Wmo-voorzieningen is zeer tevreden over de tijd die voor hen werd genomen. Dat blijkt uit het tevredenheidsonderzoek onder cliënten, die in 2009 of 2010 een aanvraag voor individuele voorziening hebben gedaan.
Onderzoeksbureau SGBO heeft in opdracht van de gemeente voor dit onderzoek 1.000 mensen aangeschreven, 44% van hen heeft de vragenlijst ingevuld en geretourneerd. De cliënten hebben een reeks vragen voorgelegd gekregen over toegang tot ondersteuning, hulp bij het huishouden, overige voorzieningen, meedoen aan de maatschappij en de Wmo-raad.
Referentiegroep
De scores van Alphen aan den Rijn zijn vergeleken met het gemiddelde van de 162 gemeenten die mee hebben gedaan, de zogenaamde referentiegroep. Een groot gedeelte van de Alphense scores wijken niet veel af van de referentiegroep.
Score
Uit het onderzoek blijkt dat 72% van de cliënten die gebruikmaken van hulp in het huishouden weten dat zij kunnen kiezen tussen meerdere aanbieders, in de referentiegroep is dit 52%. Verder heeft 38% wel eens gehoord van de Wmo-adviesraad. Het gemiddelde is 31%.
Alphen aan den Rijn scoort iets onder het gemiddelde van de referentiegroep op het gebied van aanvraagprocedure. De Alphenaren waarderen de aanvraagprocedure met een 7.0, de referentiegroep met een 7.3. Verder weten weinig mensen af van de keuzemogelijkheid tussen zorg in natura en persoonsgebonden budget, 88% tegen 78% van de referentiegroep. Daarnaast kan de wisseling van medewerkers van de leveranciers van hulp bij het huishouden verbeterd worden (76% is zeer tevreden, tegenover 80% van de referentiegroep).
Gebruik voorzieningen
De Alphense respondenten maken relatief veel gebruik van de scootmobiel en de rolstoel. Er wordt minder gebruikgemaakt van woonvoorziening, tegemoetkoming vervoerskosten en collectief vervoer.
Tot slot concludeert het onderzoek dat de Alphense respondenten positiever zijn over de waarde van hun Wmo-voorziening. Volgens 45% draagt de WMO-voorziening bij aan het zelfstandig blijven wonen en volgens 37% aan het blijven meedoen aan de maatschappij. In de referentiegroep is dit 43% en 34%.
Vervolgstappen
Het college heeft Participe de opdracht gegeven op basis van de conclusies van het rapport een verbeterplan op te stellen en de dienstverlening zodanig door te ontwikkelen dat bij een volgend tevredenheidsonderzoek over de gehele linie minimaal gemiddeld gescoord wordt.
Het hele klanttevredenheidsonderzoek is hier te lezen.