Schouten Olie: een informeel familiebedrijf, gericht op vernieuwing
Werken bij een familiebedrijf dat al sinds 1935 bestaat en continu vernieuwt: hoe is dat eigenlijk? We vroegen het Leen Schouten, kleinzoon van de oprichter en één van de directieleden van Schouten Olie. “Bij ons staan maatwerk én de medewerker centraal.”
Schouten Olie staat al decennialang bekend als kundig partner als het gaat om energievraagstukken voor diverse sectoren: de automotive, transport, groothandel & retail, de overheid, agri, grond & groen, industrie, infra & aannemerij en tankstations. Hiervoor zijn zo’n vijftig medewerkers verantwoordelijk, waarvan sommigen al jaren in dienst zijn. “Daar zijn we trots op”, geeft Leen aan. “Dit laat zien dat medewerkers zich bij ons thuis voelen. Hier doen we dan ook ons best voor. We zijn een stabiel bedrijf dat continuïteit, korte lijnen en collegialiteit belangrijk vindt. We zijn duidelijk en weten wat we aan elkaar hebben. Dat werkt prettig.”
Niet ingewikkeld
Leen: “We maken het niet ingewikkelder dan het is. Zo hebben we maar drie lagen – medewerker, manager en directie – en we spreken elkaar allemaal bij de voornaam aan. We kennen elkaar, zijn geïnteresseerd in het wel en wee van een ander en de deur staat voor iedereen open. We werken hard met z’n allen en natuurlijk worden er ook weleens fouten gemaakt. Dat mag, daar leren we van.”
Ruimte voor eigen initiatief
“Zonder medewerkers zijn we niets, dat realiseren we ons maar al te goed”, vervolgt Leen. “Er is ruimte voor eigen initiatief en we luisteren graag naar elkaar: heb je een goed onderbouwd idee of een wens? Vertel het ons! Zo bouwen we samen aan ons groeiende bedrijf. Wat we ook belangrijk vinden, is een goed salaris – dat iedere maand stipt op dezelfde dag wordt overgemaakt – feestjes waarbij regelmatig ook de partners zijn uitgenodigd en een gezellige afsluiting van de werkweek. Op deze manier zorgen we voor een goede onderlinge band.”
Meegroeien
Schouten Olie is een traditioneel familiebedrijf, maar dit betekent niet dat er weinig verandert. Sterker nog: sinds de oprichting in 1935 heeft het bedrijf al twee keer een belangrijke transitie ondergaan: van steenkool naar olie en van olie naar gas. Inmiddels zit Schouten Olie in een derde transitie, op weg naar een energie-efficiënte en duurzame toekomst met volop alternatieve, niet-fossiele brandstoffen/energiedragers. Denk bijvoorbeeld aan elektra, waterstof, HVO en LNG/CNG. Maatschappelijk verantwoord en duurzaam vergroenen dus. “Hiermee laten we zien dat we flexibel zijn en zeker niet saai en stoffig”, zegt Leen. “We lopen graag voorop, kijken naar de toekomst én nemen het goede van het verleden mee. Als medewerker groei je hierin mee en blijft je werk uitdagend. We hebben door de veranderingen en groei overigens regelmatig nieuwe vacatures. Dus tegen mensen die dit lezen en ons team willen versterken, zou ik willen zeggen: kom vooral kennismaken!”
Nieuwe bedrijfsnaam
Vanwege de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en de transitie naar nieuwe energie is de naam Schouten Olie met het bijbehorende logo aan een volgende stap toe, vindt Leen. Daarom wordt er nu gewerkt aan een nieuwe bedrijfsnaam, inclusief logo en huisstijl. “In oktober lanceren we die, tijdens een bedrijfsfeest. Ook hiermee laten we zien dat we werken aan verandering en een duurzame toekomst belangrijk vinden. We zijn langzaam veranderd van een handelaar in een adviseur, die zijn klanten ontzorgt en voorziet van praktische, duurzame oplossingen. We moeten wel, maar we wíllen het ook echt. We hebben ons al eerder aangepast en blijven dat doen als het nodig is. Hiermee onderscheiden we ons. En zo blijven we zorgen voor die continuïteit die we zo belangrijk vinden.”