Advertorial Politiek

Serieus werk maken van succesvol Alphens stadshart

Nu het Thorbeckeplein klaar is en de laatste klus rond het Aarplein gaat beginnen, is het tijd om serieus werk te maken van een succesvol Alphens stadshart. Daarvoor is een Plan van Aanpak gemaakt, dat in september aan de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn wordt voorgelegd.

"Het doel van het Plan van Aanpak voor het stadshart is een blijvende verandering. Er zijn veel deelplannen, maar dit is het eerste alles omvattende plan", meldt Gerard van der Klaauw, coördinator Economisch Development Board Alphen (EDBA). Joost Berkhout, directeur EDBA, voegt hieraan toe: "We hebben veel zinvolle input gekregen uit een aantal brainstormsessies. Het meeste wisten we al en dat is bevestigd, maar 20 procent bestaat uit nieuwe inzichten."

Om de versnipperde informatie tot een geheel te smeden is het Plan van Aanpak 'Op naar een vitaal Stadshart' geschreven. Het plan is gebaseerd op de inzichten van een werkgroep met daarin de gemeente, EDBA, VOA, de Stadshart winkeliers en een aantal creatieve bureaus. Daaraan toegevoegd zijn de uitkomsten uit het onderzoek van Erik Braun naar de kansen voor citymarketing en de brainstormsessies met inwoners.

De rode draad is dat het Alphense stadshart vooral een recreatieve functie heeft. "Mensen willen een leuke tijd hebben, het gaat niet alleen om shoppen", aldus wethouder Gerard van As. "Dat zie je ook in andere steden." Daarvoor moeten er meer terrassen komen en moet er meer met het water worden gedaan. "Meer doen met de Oude Rijn komt uit de brainstormsessie", aldus Berkhout. "Het winkelaanbod is al een bespreekpunt bij het centrummanagement", vult Van der Klaauw aan. Een pijnpuntje is het ontbreken van concrete plannen van de eigenaren van winkelcentrum Aarhof.

Plan van Aanpak
Het Plan van Aanpak bestaat uit zeven stappen: 1. expertise binnenhalen, 2. deelonderzoeken verzamelen en doen, 3. een over-all visie laten opstellen door een deskundig extern bureau, 4. besluitvorming, 5. faciliteren van Boost Your Business Retail congres, 6. communicatie en 7. visie, imago en actieplan in een convenant opnemen.

Voor het eind van dit jaar moet er dan een strategie liggen om van het stadshart van Alphen aan den Rijn een aantrekkelijk, recreatief winkelgebied te maken.

Op de foto v.l.n.r. Gerard van der Klaauw, Gerard van As en Joost Berkhout


Zelf een leuk nieuwsbericht? Whatsapp ons!
Stuur een nieuwsbericht in

Meer nieuws

Horeca vandaag 14:40

Officiële opening Knøss

Zaterdag 21 september is de officiële opening van horecagelegenheid Knøss. Speciaal voor de opening zijn er gratis kaneelbroodjes voor alle gasten!  

Politiek vandaag 13:40

Fietsknelpunten Top 10 wordt vervangen door Programma Fiets

Gemeente Alphen aan den Rijn wil veel meer voorrang geven aan fietsers. Daarom is een visie gemaakt met een Fietsprogramma. Het gemeentelijke fietsbeleid vervangt de nu toe gebruikt Top 10 Fietsknelpunten van de Fietsersbond.

Blog Sport vandaag 12:26

Alphense Boys zondag speelt niet

De wedstrijd Hollandia – Alphense Boys die aanstaande zaterdag gespeeld zou worden gaat niet door. De reden daarvan is even zeldzaam als triest.  

Verkeer en vervoer vandaag 11:38

Hoge punctualiteit voor R-Net

R-Net is punctueel in Alphen. Bijna 100 procent van de treinen kwam op tijd op het station in Alphen aan.  

Advertorial Algemeen vandaag 10:35

Circle4life sponsordiner bij Maggie Blue

It was all a dream. Deze tekst staat op de muurschildering in restaurant Maggie Blue. Je vraagt je meteen af: wie droomde dat en hoe zag die droom eruit?

Politiek vandaag 09:55

Alphen aan den Rijn sluit vier buurtcentra in de gemeente

Vier buurtcentra sluiten eerdaags hun deuren: Het Anker in Hazerswoude Rijndijk en in Alphen aan den Rijn Wijkcentrum Ridderveld, Wielewaal en Westerhove. De buurthuisfuncties worden in een andere locatie ondergebracht.