Station in Alphen krijgt meer ruimte voor fietsen door innovatievere fietsenstallingen
Door de coronacrisis valt de drukte op de stations nu mee, maar normaal is het goed zoeken naar een plekje om je fiets neer te zetten. Meer stations in Nederland kampen met dit probleem. Daarom gaan 46 stations op de schop voor meer en innovatievere fietsenstallingen. Alphen is één van deze stations.
Ongeveer de helft van de reizigers komt met de fiets naar het station. Het gevolg? Bomvolle stallingen waar veel fietsen staan. Daarnaast zijn er ook veel mensen die hun tweede fiets stallen op het station, om heen en weer te fietsen tussen werk of thuis. Een vrij plekje vinden én een makkelijkere aansluiting op de bus of de trein is dan ook vaak een opgave. Met het plan om de fietsenstallingen op 46 stations in Nederland te (ver)bouwen, zal dit binnenkort in Alphen verleden tijd zijn.
Nederland fietsland
Dat heeft staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) afgesproken met provincies en vervoerregio’s. Om dit te bewerkstelligen wordt er 200 miljoen uitgetrokken, waarvan 75 miljoen al was gereserveerd in het klimaatakkoord.
Van Veldhoven: “Veel Europese steden hebben in coronatijd stukken weg vrijgemaakt omdat mensen daar massaal de fiets ontdekten. Wij kennen die fiets in Nederland al, als oer-Hollands wapen tegen drukte en voor schone lucht. Maar ook hier bouwen we door aan veilige fietspaden en voldoende stallingen, want we zien dat Nederlanders in coronatijd nog weer meer zijn gaan fietsen. Nu werken we nog zoveel mogelijk thuis, maar straks gaan we ook weer op de fiets naar het werk. Met deze investering zorgen we dat je je fiets kwijt kunt bij het station, zodat je makkelijk je reis met de trein, bus, deelauto of metro kunt vervolgen.”
Selectiecriteria
Alle provincies en vervoersregio’s konden bij de staatssecretaris plannen indienen voor fietsenstallingen. Van Veldhoven heeft 63 plannen uitgekozen. Bij 46 gaat de schop in de grond, bij 17 start een studie naar het beste ontwerp. Bij de keuze is prioriteit gegeven aan stallingen die komen bij stations die een OV-knooppunt zijn, of bij stations waar komende jaren veel huizen bijgebouwd worden.
Innovatie was ook een van de selectiecriteria. Dit is belangrijk om de ruimte op stations goed te benutten. Onder de uitgekozen plannen zitten onder andere robotliften. De robot stalt de fiets en reizigers kunnen gelijk door naar hun bus of trein. Ook is er veel aandacht voor efficiëntere inrichting van stallingen met meer plek voor verschillende soorten fietsen, zoals bakfietsen en oplaadpunten voor elektrische fietsen.
De plannen voor de fietsenstallingen worden de komende tijd verder uitgewerkt.