Josh Walet

Terugblik: megajacht van 94 meter vaart door Alphen aan den Rijn

Een aantal keer per jaar vaart er een megajacht door de Alphense wateren. Ondanks dat dit betekent dat de bruggen langer open staan, kijken Alphenaren altijd erg uit naar het bewonderen van de megajachten. Het megajacht dat afgelopen april voorbij kwam varen, zal bij niemand onopgemerkt zijn gebleven. Viva voer toen door Alphen aan den Rijn richting zee voor een proefvaart. En dat was behoorlijk passen en meten, want het megajacht had een lengte van maar liefst 94 meter. 

Passen en meten 

Viva - voorheen Project 817 - is één van de langere jachten die Feadship de laatste decennia te water heeft gelaten. Met een lengte van 94 meter, breedte van 14 meter en hoogte van 27 meter, was het behoorlijk passen en meten om het megajacht door de Alphense wateren te loodsen. Een gemiddelde brug is namelijk zo’n veertien meter breed en gaat normaal maar voor 80 procent open. De provincie Zuid-Holland moest daarom alle bruggen waar het megajacht langskwam handmatig open- en dichtmaken, zodat de volle honderd procent van de doorvaartbreedte benut kon worden.  

Er komt heel wat bij kijken om een megajacht als Viva veilig en heelhuids van begin- naar eindpunt te brengen. Niet alleen vanwege logistieke redenen, maar ook omdat megajachten altijd veel bekijks trekken. Om ervoor te zorgen dat alles veilig verloopt, werden de medewerkers van Feadship in de gaten gehouden door de provincie Zuid-Holland. Bij elke brug werden namelijk een soort kussentjes met touwtjes eraan naar beneden gelaten, zodat het megajacht de zijkant van de brug niet zou raken.  

Een megaoperatie dus, die niet in één dag voltooid werd. Soms duurde het wel een uur voordat Viva door een brug heen was. Het transport van het jacht werd dan ook over meerdere dagen verspreid om het in goede banen te leiden. Nadat het megajacht te water werd gelaten bij Kaageiland voer het op de eerste dag door Alphen aan den Rijn, Boskoop, Waddinxveen en Gouda. Daar meerde het megajacht af, om de volgende dag richting Rotterdam te varen. 

Milieuvriendelijk megajacht 

Het 94 meter lange jacht is niet alleen opvallend door het grote formaat. Op verzoek van de eigenaar, een buitengewoon ervaren zeiler van wie de naam niet is bekendgemaakt, is het megajacht milieuvriendelijk gemaakt. Dit maakt het volgens Feadship een ‘baanbrekend’ jacht. “De eigenaar van Project 817, die de afgelopen jaren vrijwel elk beschikbaar Feadship in de wereldwijde vloot heeft gecharterd, stelde zich ten doel de milieu-impact van dit 94 meter lange, volledig op maat gemaakte Feadship ongeveer gelijk te houden aan die van zijn vorige Feadship, ondanks het feit dat dat jacht 32 meter korter was.” 

Eén van de manieren waarop dit zeer ambitieuze doel is bereikt, is door een geavanceerd hybride aandrijfsysteem te installeren. Viva kan een snelheid van twaalf knopen behalen op diesel-elektrische energie, wat handig is voor de ongerepte gebieden die het jacht verkent. Als het jacht in deze modus vaart, wordt alle uitstoot automatisch weg gefilterd door de ingebouwde katalysatoren en dieselroetfilters. Vaart het 94 meter lange megajacht in volledige dieselmodus? Dan behaalt het een snelheid van twintig knopen. De speciale parelwitte kleurstelling van de romp van het megajacht draagt bij aan het verminderen van het motorvermogen om Viva door het water te bewegen. 

Maar daar stopt het niet. Het afval dat op het jacht wordt geproduceerd, wordt via de afvalverwerkingsinstallatie aan boord verwerkt. Warmte wordt vastgehouden voor hergebruik met de warmteterugwinningssystemen. “Er is enorm veel werk gestoken in het optimaliseren van de efficiëntie van de airconditioning om overmatig stroomverbruik te voorkomen. Dit is vooral van cruciaal belang op een jacht met ramen van vloer tot plafond, wat een andere benadering van het structurele ontwerp vereiste om de volledige afwezigheid van verschansingen te compenseren.” 

Less is more 

Het exterieurontwerp van het megajacht komt van de hand van Feadship Studio De Voogt en Azure. Een prominent kenmerk is dat Viva voornamelijk uit glas bestaat. Dit sluit naadloos aan op het interieurontwerp van Peter Marino Architects, die het jacht in de stijl van een open strandhuis heeft ontworpen. “De less is more-filosofie van de eigenaar heeft elk aspect van het ontwerp binnen en buiten beïnvloed, met een overvloed aan strakke lijnen. Zo zijn bijvoorbeeld alle deuren in de zijkanten van de opbouw die normaal gesproken scharnierend zouden zijn, uitgevoerd als elektrische schuifdeuren.” 

Dit artikel is eerder verschenen in de tiende editie (december 2021) van het Alphens.nl Magazine. Heb je het magazine niet ontvangen? Je kunt een exemplaar ophalen op ons kantoor aan de Raadhuisstraat 211.


Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in

Meer nieuws

Calamiteiten vandaag 13:52

Grote file door verkeersongeval op de N11

Op de N11 is woensdag aan het begin van de middag een ongeval gebeurd tussen een vrachtwagen en een personenauto. Dit heeft een grote file veroorzaakt.

Wonen en bouwen vandaag 13:41

Bewoners Rode Dorp vieren de afronding van fase 1

Dinsdag werd in het Rode Dorp de oplevering van de nieuwbouwwoningen van Woonforte en de vernieuwde straten door de gemeente gevierd. Het feest startte in de Jan Nieuwenhuijzenstraat bij de onthulling van de nieuwe gevelsteen en eindigde met een gezellige barbecue in de speeltuin Kindervreugd.

Blog Opinie vandaag 12:02

Het zal je kind maar wezen

Nederland werd recent weer opgeschrikt door het zoveelste incident met een verward persoon. En weer wordt er moord en brand geschreeuwd hoe het zover heeft kunnen komen. 

Advertorial Kunst en Cultuur vandaag 10:19

Cultuurcoaches verbinden inwoners Alphen aan den Rijn

De cultuurcoaches van Parkvilla en Kwadraad maatschappelijk werk hebben de handen ineen geslagen om samen het project ‘Mijn Beeldende Ik’ te ontwikkelen. In vier creatieve workshops beeldende vorming zijn deelnemers aan de slag gegaan met het thema zelfbeeld.