Trajectcontroles vanaf vandaag gefaseerd aangezet, N11 als laatste aan de beurt
Provinciale wegen behoren tot de gevaarlijkste wegen van ons land. Op maandag 24 februari wordt daarom gestart met het invoeren van een trajectcontrole op de eerste N-weg. In de loop van het jaar zullen meerdere N-wegen volgen. De N11 is als laatste aan de beurt.
Vorig jaar onderzocht de ANWB de veiligheid van de wegen in Nederland. Hieruit bleek dat de provinciale wegen tot de gevaarlijkste wegen van Nederland behoren. Maar liefst 20% van de dodelijke slachtoffers in het verkeer valt op N-wegen. Daar moeten trajectcontroles verandering in gaan brengen.
Trajectcontrole op de N11
In eerste instantie zou de trajectcontrole op de N11 eind 2019 worden doorgevoerd, maar dit plan liep vertraging op door problemen met de software. “Het gaat om een volledig nieuw systeem en er zijn nu problemen met het ontwikkelen hiervan. Daarom duurt het langer dan we hadden gehoopt”, liet Marloes van Kessel, woordvoerster van het Parket Centrale Verwerking van het OM, eerder weten.
Op maandag 24 februari wordt het eerste traject aangezet op de N414 tussen Baarn en Bunschoten. In de loop van het jaar volgen negentien andere wegen in Nederland. “De trajectcontroles worden vanaf vandaag één voor één getest en aangezet. Voor het testen is elke keer drie á vier weken nodig. De N11 staat voorlopig als laatste gepland. Naar verwachting zal de trajectcontrole daar eind 2020 in werking treden”, vertelt Van Kessel.
Maar een specifieke reden waarom de N11 als laatste aan de beurt is, kan Van Kessel niet geven. “Er is geen specifieke reden waarom de N11 pas als laatste N-weg op de planning staat. We kunnen de systemen gewoon niet tegelijk testen. Vandaar dat de periode lang is”, aldus Van Kessel. “We zien trouwens wel meteen effect waar de camera’s geplaatst zijn, ook al werken ze nog niet.”