De verkeersmaatregelen voor Hazerswoude-Dorp, onderdeel van het project N207 Zuid, blijken minder lang effectief dan gedacht. Nieuwe berekeningen tonen aan dat de verkeersdruk en geluidsoverlast groter worden dan eerder verwacht.
Drukte neemt toe in de regio
De provincie Zuid-Holland werkt met gemeenten aan het project N207 Zuid. Dit moet de bereikbaarheid en leefbaarheid verbeteren in onder andere Waddinxveen, Boskoop en Hazerswoude-Dorp. De komende jaren komen er meer woningen en bedrijventerreinen bij, zoals op het PCT-terrein. Daardoor neemt de verkeersdruk in de regio sterk toe.
Voor Hazerswoude-Dorp zijn daarom aanvullende maatregelen uitgewerkt, met name op en rond de N209, de weg die dwars door het dorp loopt. Denk aan aanpassingen aan rotondes, oversteekplaatsen en bushaltes.
Geluidsoverlast blijft een knelpunt
Uit een nieuw milieueffectrapport blijkt dat de voorgestelde maatregelen in Hazerswoude-Dorp minder goed werken dan gehoopt. Vooral de geluidsoverlast blijft op sommige plekken hoog. Stil asfalt, bedoeld om geluid te dempen, helpt volgens het rapport slechts tijdelijk.
De Commissie mer adviseerde eerder om de effecten voor Hazerswoude-Dorp apart te presenteren. Dat advies is overgenomen, waardoor de knelpunten nu beter zichtbaar zijn.
Volgende stap: heldere onderbouwing
De provincie Zuid-Holland moet de nieuwe berekeningen nu beter onderbouwen voordat er een definitief besluit wordt genomen. De uitvoering van het project N207 Zuid staat gepland tussen 2026 en 2029. De provincie werkt hierin samen met de gemeenten Alphen aan den Rijn en Waddinxveen, zodat lokale en provinciale wegen straks goed op elkaar aansluiten.