Werkzaamheden aan het spoor in Alphen aan den Rijn in volle gang
Een lang weekend rijden er geen treinen van en naar Alphen aan den Rijn. Er worden namelijk werkzaamheden uitgevoerd aan het spoor. Dit om vanaf 13 december elk kwartier een trein te kunnen laten rijden tussen Alphen aan den Rijn en Utrecht Centraal.
In de nacht van donderdag op vrijdag startte ProRail met het uitvoeren van werkzaamheden aan het spoor in Alphen aan den Rijn. Er zijn namelijk aanpassingen aan het spoor nodig om vanaf 13 december in de brede spitsuren (06:00-10:00 uur en 15:00-20:00 uur) elk kwartier een trein te laten rijden tussen Leiden en Utrecht. Vrijdag, zaterdag én zondag rijden er geen treinen van en naar Alphen aan den Rijn in verband met werkzaamheden. Wat is ProRail dan precies aan het doen?
Werkzaamheden
De meeste aanpassingen worden gedaan aan het spoor bij Bodegraven-Reeuwijk, maar om de spitstreinen mogelijk te maken moet er ook het nodige in Alphen aan den Rijn gebeuren. Het spoor wordt dan ook goed onder handen genomen door medewerkers, herkenbaar aan de oranje jassen. Zij zijn het hele weekend druk met het vervangen van een wissel, zodat treinen sneller het station kunnen in- en uitrijden. Daarnaast past ProRail de treinbeveiliging en stroomvoorziening aan en komen er raildempers op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen. De werkzaamheden worden maandag vroeg in de ochtend afgerond, zodat het treinverkeer maandag weer hervat kan worden.
Tekst loopt door onder de foto
Langgekoesterde wens
Het is een langgekoesterde wens van veel partijen: meer treinen tussen Leiden en Utrecht. “Hoewel er nu minder met de trein wordt gereisd dan normaal, is de verwachting dat het aantal reizigers de komende jaren groeit. Met de twee extra Sprinters in en rond de spits, wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker”, aldus ProRail.
Er worden gekozen om met Sprinters te rijden in plaats van Intercity’s. “De bestaande Intercity Leiden – Utrecht blijft een Intercitydienst, maar zal door Sprinters worden gereden. Die zijn minder belastend voor de spoorbaan, die op slappe veenbodem ligt. Ook kunnen Sprinters sneller optrekken en afremmen. Hierdoor zijn er minder aanpassingen nodig aan het spoor. Een extra voordeel is dat de instap van Sprinters even hoog is als het perron en ze rolstoelvriendelijke toiletten hebben. Dat maakt de Sprinters beter toegankelijk voor reizigers met een beperking.”