Wethouder en manege lossen conflict tóch niet samen op: “Gang naar de rechter is onontkoombaar”

Josh Walet

Al enige tijd wordt door verschillende partijen gesproken over vuile grond bij de Maximabrug. Manage Lone Star Western Stable heeft vorig jaar alarm geslagen omdat paarden ziek zouden worden. Hoewel wethouder Relus Breeuwsma hoopte het geschil op te lossen zonder rechter, blijkt dit onvermijdelijk.

Bij de bouw van de Maximabrug is thermisch gereinigde grond toegepast. Onafhankelijk onderzoek toonde aan dat er ‘niets aan de hand’ is. Er zouden geen onaanvaardbare risico’s voor mensen, dieren en planten zijn. Toch loopt er een civielrechtelijke en een bestuursrechtelijke procedure tegen de Gemeente. Dit werd door de eigenaar van de manage begonnen.

Eerder liet wethouder Relus Breeuwsma weten dat er inmiddels gesprekken plaatsvinden zonder rechter, met als doel tot een overeenstemming te komen. Zo worden slepende juridische procedures voorkomen. “Zowel de belanghebbende als de Gemeente hebben deze wens nadrukkelijk uitgesproken”, vertelde wethouder Breeuwsma in april.

In de afgelopen maanden hebben meerdere gesprekken plaatsgevonden met betrokkene. In het laatste gesprek in oktober bleek toch dat de twee partijen het niet samen eens konden worden. “De gang naar de rechter is onontkoombaar”, aldus de wethouder. De civielrechterlijke zaak vond op 26 oktober plaats. Voor de bestuursrechterlijke zaak is nog geen datum bekend.

Civielrechterlijke zaak

Tijdens de civielrechterlijke zaak op 26 oktober werd de kwestie of de Gemeente de vervuilde grond, waar kankerverwekkende benzeen in is gevonden, besproken. In de zaak ging het dus niet over waar de paarden in 2015 precies aan overleden zijn. Ook bleek tijdens de zitting dat de eigenaren het stuk grond niet willen verkopen aan de Gemeente en honderdduizenden euro's aan schadevergoeding eisen. Ze zullen moeten afwachten of het perceel wordt gereinigd.

Het vonnis wordt verwacht op 20 december. 

Meer nieuws

Weekoverzicht gisteren 15:33

Het nieuws van week 23 in één overzicht

Wat speelde er afgelopen week in Alphen aan den Rijn? Van een politieactie in het Bospark tot sportieve successen op het voetbalveld: je leest het in ons wekelijkse nieuwsoverzicht.

Milieu en duurzaamheid gisteren 13:24

Welke duurzame ondernemer verdient de Groene Pluim?

Steeds meer bedrijven en organisaties in Alphen aan den Rijn zetten stappen op het gebied van duurzaamheid. Toch blijft die inzet vaak buiten beeld. Daarom gaat Stichting De Groene Pluim ook in 2026 weer op zoek naar ondernemers die een verschil maken voor mens, milieu en maatschappij.

Evenement gisteren 10:20

Regen houdt feestend Alphen niet tegen tijdens spectaculaire zaterdag van Zomerspektakel

Ondanks de regenbuien die zaterdag over Alphen aan den Rijn trokken, was de sfeer op Zomerspektakel onveranderd uitbundig. Duizenden bezoekers genoten van optredens van topacts en feestelijke shows. Het weer bleek geen enkele reden om naar huis te gaan: integendeel, het publiek maakte er samen een onvergetelijke festivaldag van.

Sport 6 jun 2026 18:49

ARC promoveert naar de 4e divisie

Na in Alphen met 1-1 gelijk gespeeld te hebben, werd vandaag in Hellevoetsluis met 0-2 gewonnen van V.V. Nieuwenhoorn.

Advertorial Sport 6 jun 2026 16:59

Van een kettlebell in het park naar een sportschool vol leven: Evi de Niet ziet haar droom uitkomen

Een kettlebell van de Action, een loopladder en een parkje als trainingslocatie. Meer had Evi de Niet in de beginjaren van Evi Sports niet nodig. Nu, enkele jaren later, lopen er dagelijks tientallen tot honderden sporters door haar sportschool en bestaat haar team uit negen trainers en negen online coaches. Als ze terugkijkt op die reis, overheerst vooral één gevoel: trots.