Zeventien Alphense evenementen ontvangen citymarketing-subsidie van gemeente
Negentien Alphense organisaties hebben een aanvraag ingediend voor een bijdrage uit het subsidiebudget voor citymarketingevenementen. Uiteindelijk ontvangen zeventien van deze organisaties een financiële bijdrage. De gemeente stelt jaarlijks € 249.000 beschikbaar voor evenementen die bijdragen aan het imago en de naamsbekendheid van Alphen aan den Rijn.
Vrijwel alle gehonoreerde aanvragen krijgen een lager bedrag toegekend dan ze oorspronkelijk hadden aangevraagd. Dat komt doordat het totaalbedrag aan aangevraagde subsidies hoger lag dan het beschikbare budget.
Twee afwijzingen
Twee aanvragen zijn afgewezen. Stichting Kaju Putih vroeg subsidie aan voor de viering van zestig jaar Molukse wijk, maar kreeg deze niet toegekend omdat het evenement volgens het beoordelingskader niet onder citymarketing valt. Ook de AFA Cup ontvangt geen bijdrage uit de citymarketingpot. Wel kan dit evenement mogelijk aanspraak maken op een subsidie voor sociale samenhang.
Deze evenementen ontvangen wél subsidie:
- Parkkunst
- Bevrijdingsfestival Alphen
- Korenfestival
- Alphen Art
- Romeins Weekend (Stadshart)
- Sama Sama Festival
- Dutch Summer Vibes & Beach Festival
- Straatmuzikantenfestival
- Zomerspektakel
- ARC Heitingatoernooi
- Ronde om Alphen
- Recreatieve route bij Ronde om Alphen
- Bevrijdingsfestival Boskoop
- Oldtimerdag
- Open Kwekerijdag Boskoop
- Jaarmarkt Alphen
De aanvragen zijn beoordeeld door Alphen Marketing, de organisatie die namens de gemeente verantwoordelijk is voor citymarketing. Zij toetsten de aanvragen aan het officiële toetsingskader voor evenementen en brachten vervolgens advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Met deze subsidieronde wil de gemeente lokale evenementen stimuleren die bijdragen aan een aantrekkelijk en herkenbaar imago van Alphen aan den Rijn, zowel binnen als buiten de regio.