Alphen vanuit de lucht: de Koningin Julianabrug als tweede oeververbinding
Vanuit de lucht ziet alles er net even anders uit. Daarom neemt de Alphense fotograaf Josh Walet ons elke zaterdag mee op reis door Alphen met zijn drone. Zo beleef je Alphen in vogelvlucht. Dit keer de Koningin Julianabrug, die de oplossing vormde voor het steeds drukker wordende verkeer in een steeds maar groeiend Alphen.
Na de Tweede Wereldoorlog moesten Alphenaren hun goederen per kar bezorgen op het juiste adres, aangezien nog niet iedereen beschikte over een auto. In die periode bleef Alphen maar groeien en groeien, wat ook steeds meer verkeer met zich meebracht. Daar moest een oplossing voor gewonden worden, vond men. Er moest een tweede oeververbinding worden aangelegd tussen de Hoge Zijde en de Lage Zijde.
In 1953 was het moment daar. De Koningin Julianabrug werd aangelegd. De doorvaarthoogte was groter dan de Alphense Brug iets verderop. Dat was ook gelijk waarom het provinciale bestuur het niet eens was met de komst van de brug. Zij vonden dat de Koningin Julianabrug en de Alphense Brug te dicht bij elkaar lagen. Maar de brug kwam er.
Jaren later bleek dat de stalen constructie van de brug in slechte staat verkeerde. Dit zorgde de periode daarna voor flink wat storingen. In 2014 werd besloten tot een grote renovatie van de Koningin Julianabrug, waarbij het stalen brugdek werd vervangen. In 2015 was het moment van vervangen daar, maar dat verliep niet vlekkeloos.
Op 3 augustus 2015 zou het op zijn plaats worden gehesen door twee kranen op pontons, maar de kranen vielen om. Deze kwamen terecht op gebouwen in de Hooftstraat, wat zorgde voor een flinke ravage. Tientallen bewoners moesten hun woning voor kortere of langere periode verlaten. Pas twee maanden na het ongeval werd de berging van de kranen afgerond. Uit onderzoek bleek dat de kranen konden omvallen doordat de constructie met pontons die voor het plaatsen van het brugdeel werd gebruikt, instabiel was.
Bekijk hier alle delen van de serie ‘Alphen vanuit de lucht’.