Het coronavirus heeft grote gevolgen voor veel sectoren en zeker ook voor de retail. In een sector die al jaren in de hoek zit waar de klappen vallen, zal een omzetuitval die enkele weken of langer gaat duren desastreuze gevolgen hebben. PFM Footfall Intelligence en Locatus schetsten een beeld van hoe groot de gevolgen zijn.

Het Alphense bedrijf PFM Footfall Intelligence en Locatus hebben als marktleiders in passantenaantallen hun gegevens gecombineerd en een analyse gemaakt. PFM had al eerder geconstateerd dat Corona grote impact heeft op de passantenaantallen, maar dat was nog voor het kabinet op donderdag 12 maart vergaande beperkende maatregelen afkondigde.

De impact van die maatregelen is enorm, maar verschillen sterk tussen winkelgebieden waar funshoppen de hoofdmoot is, en centra die gericht zijn op dagelijkse boodschappen. In de belangrijkste winkelstraten ziet PFM sterke dalingen. Deze liepen op tot 65% minder bezoekers op zondag 15 maart. Maar ook op vrijdag en zaterdag hebben de binnensteden 45% minder bezoekers ontvangen dan dezelfde week een jaar geleden. 

Bij de supermarkten is daarentegen te zien dat mensen zijn gaan hamsteren, wat ook in Alphen het geval was. Hierdoor is er een toename van gemiddeld 8% van passanten te zien vanaf het moment dat de minister op donderdag de strengere maatregelen voor heel het land afkondigde. De piek in het hamstergedrag was vooral op donderdag en vrijdag te zien (tot 15% stijging). Dit past helemaal bij de beelden die we in het nieuws voorbij zagen komen over lege schappen. Opvallend is dat het hamstergedrag in de Brabantse wijkwinkelcentra al twee dagen eerder plaatsvond en dat daar al in het weekend de passantenaantallen zijn gaan dalen.

"De komende weken verwachten we dat de binnensteden leeg zullen blijven, zeker nu ook de horeca haar deuren heeft moeten sluiten. We zullen dan ook extreem lage bezoekersaantallen blijven zien met alle consequenties van dien. De wijkwinkelcentra zullen naar verwachting redelijk op peil blijven. Uiteraard is dit sterk afhankelijk van het openblijven van de winkels", zo concludeert PFM.

Locatus en PFM blijven de ontwikkelingen op het bezoekgedrag aan de Nederlandse winkelcentra de komende tijd volgen.