Nederlanders mijden binnensteden sinds de uitbraak van Corona
Tegen alle verwachtingen in begon het jaar positief voor retail in Nederland, ondanks het stormachtige weer. En toen bereikte op 27 februari het coronavirus ons land. Sindsdien is het virus dagelijks hét onderwerp van gesprek én berichtgeving. Zo lezen we dat er een run is op antibacteriële zeep en desinfecterende gel, mensen vinden lege schappen in de supermarkt en ook het toilet papier zou bijna op zijn. Of valt het allemaal wel mee?
Vanuit hun expertise heeft het Alphense bedrijf PFM Footfall Intelligence gekeken naar het effect van het groeiend aantal coronabesmettingen in Nederland op het bezoekersaantal in Nederlandse winkelcentra. Is er nog verschil tussen verschillende steden en regio’s in ons land? Sinds vrijdag 6 maart gelden voor inwoners van de provincie Noord-Brabant specifieke adviezen (bij klachten) om sociale contacten te beperken. PFM zocht het uit.
Dalende bezoekersaantallen
In de grafiek is te zien dat de eerste dagen na de eerste Nederlandse besmetting mensen nog niet massaal thuis zijn gebleven. Het absolute keerpunt kwam op woensdag 4 maart. Vanaf die dag is te zien dat het aantal besmettingen fors is toegenomen. Op donderdag steeg het aantal Coronabesmettingen naar 82. Op deze dag lieten de bezoekersaantallen in de Nederlandse binnenstedelijke winkelcentra een flinke daling zien van 20%. Binnenstedelijke winkelcentra in Noord-Brabant lieten een daling zien van maar liefst 27%.
Hoewel het coronavirus nog maar kort in Nederland is, lijkt de Nederlandse consument een dagje shoppen toch écht even uit te stellen. “Zo sterk als de daling van de bezoekersaantallen in de binnenstedelijke winkelcentra zijn, zo zien we dit nog niet terug in de wijkwinkelcentra. Wijkwinkelcentra zijn voornamelijk gericht op de dagelijkse boodschappen. Wel valt op dat ook hier Brabantse wijkwinkelcentra een sterkere daling laten zien dat in de overige wijkwinkelcentra in ons land”, zegt Wendy Hulshof, senior business consultant bij PFM Footfall Intelligence.
Over PFM Footfall Intelligence
PFM is marktleider op het gebied van bezoekerstelsystemen (waarmee mensenstromen gemeten worden), data analyse en interpretatie. De inzichten op basis van deze data worden gebruikt om de winkelervaring te kunnen verbeteren. Het bedrijf levert producten en diensten aan winkels, winkelcentra, winkelgebieden, stations en luchthavens.