Het vakantiegevoel bij de bakker

In mijn woonplaats zijn verschillende bakkerijen gevestigd. Zelf ga ik altijd graag naar de echte bakker. Ik vind het brood van de bakker vaak nét iets lekkerder dan het brood bij de supermarkt. Ik hou van kwaliteit, in mijn werk, maar ook zeker in mijn voeding. Sinds kort zit er een nieuwe bakker in mijn woonplaats. Deze nieuwe bakker is vanaf het begin af aan een groot succes. En dat terwijl de andere bakker, twee straten verder, ook goed brood heeft. Waarom is de nieuwe bakker dan zo'n groot succes? Hoe verklaar ik het succesvan deze bakker, vanuit mijn marketing en ondernemersblik? En wat kun jij er als dienstverlenende ondernemer van leren?

Op en top belevingsmarketing bij de bakker
Hoe zuidelijker we komen in Europa, hoe bourgondischer de cultuur. In België heeft men het genieten van eten en drinken tot een ware kust verheven. Loop in Antwerpen of Brugge langs een bakker en het water loopt je spontaan in de mond. Een vriendin van mij, Rianne, zei pas: 

"Heb je die nieuwe bakker al gezien? Dat is zo'n bakker, zoals je ze alleen in het buitenland tegen komt!" Daar sloeg ze de letterlijke spijker op zijn letterlijke kop. De nieuwe bakker heeft het kopen van brood tot een ware belevenis gemaakt. Hij heeft goed naar onze zuiderburen gekeken en heeft een bakkerij geopend met "buitenlandse allure". 

Welke belevingsmarketing instrumenten zet de bakker in?
- Het verkopend personeel draagt allemaal een koksmuts, altijd en overal
- Er staat een grote steenoven in de winkel. Al het brood wordt voor de ogen van de klant afgebakken. Daardoor hangt er altijd echt een geur van vers brood
- Deze bakker verkoopt helemaal geen fabrieksbrood
- De bakker onderscheidt zich door het aanbieden van speciale producten. Denk aan spelt oliebollen of speciaal brood voor mensen met een glutenallergie. Hij speelt daarmee ook in op de trend "bewuster en gezonder leven".  
- De bakker kiest er voor om drie steekwoorden uit te dragen: "Authentiek,Ambachtelijk en Steenoven". Deze woorden komen door de hele winkel terug, zowel aan de binnenkant van de winkel als aan de buitenkant van het pand.
- Op alle verpakkingen van de broden, worden de overige broden gepromoot. Er wordt beschreven wat er allemaal in de borden zit en waar het van gemaakt is. De kans wordt daarmee groter dat de klant weer terug komt. De klant is immers lekker gemaakt met alle broden die de bakker verkoopt.

Zwart Werkt & zegt over deze bakker:
"Het is niet zo moeilijk om een bakkerswinkel te openen. Het is veel moeilijker om je te onderscheiden, klanten naar je toe te trekken en er voor te zorgen dat zij bij jou brood kopen en niet in de supermarkt. Deze bakker laat ons zien dat je door het slim inzetten van belevingsmarketing, in "deze tijd" een succesvolle onderneming neer kunt zetten en structureel klanten aan kunt blijven trekken. Laat jij je ook  inspireren door deze bakker voor jouw onderneming?" 


Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in
Adverteer op Alphens.nl
Adverteer op Alphens.nl

Meer nieuws

Blog Bikkels on Bikes: Fietsend naar Vietnam gisteren 17:03

Bikkels on Bikes: Het Balatonmeer

Het Balatonmeer is het grootste meer van Hongarije. Veel Hongaren hebben hier een tweede huisje of appartement om te genieten van het water en het warme weer. Hoe is het om langs dit meer te fietsen en waarom is het zo geliefd dat gaan wij ontdekken. Het balatonmeer is zo groot, toen mijn vader vanuit Griekenland naar huis vloog met het vliegtuig op een heldere dag vertelde de piloot, als je nu uit het raam kijkt, kun je het balaton meer duidelijk zien, het grootste meer van Hongarije.

Advertorial Theater gisteren 15:45

Een spektakel vol interactie in Castellum!

Stap binnen in de wereld van Checkpoint Theater en laat je meeslepen in een ongekend spektakel dat al je zintuigen prikkelt en je hart sneller doet kloppen!

Werken gisteren 14:16

Vacatureoverzicht week 17: nieuwste vacatures

Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Hier kan Alphens.nl jou bij helpen! Op onze vacaturepagina vind je vacatures in allerlei branches. Een overzicht van het aanbod dat er de afgelopen week bij is gekomen, check je hier.

Verkeer en vervoer gisteren 11:55

Afsluiting kruising Pieter Doelmanstraat voor werkzaamheden

De gemeente kondigt aan dat de kruising Pieter Doelmanstraat, in samenwerking met aannemer Dura Vermeer, vanaf 29 april tot en met 3 mei tijdelijk afgesloten zal worden voor gemotoriseerd verkeer. Deze afsluiting is nodig vanwege de noodzakelijke werkzaamheden voor het aanbrengen van een pompput en het vernieuwen van de riolering.

Advertorial Evenement gisteren 09:24

Terugkeer van Culinair Alphen? Mysterieuze posts zet geruchtenmolen in gang

Een verrassende post van Culinair Alphen, het geliefde culinaire evenement dat sinds 2017 niet meer is georganiseerd, heeft de aandacht van Alphenaren getrokken. Verschillende mysterieuze socialemediaposts verschenen op het officiële Culinair Alphen-account, slechts bestaande uit puntjes en een cryptische boodschap:

Blog Sport 26 apr. 2024 17:48

ARC moet nacompetitie zien te ontwijken

Ondanks de 1-0 overwinning op Swift staat ARC nog steeds op een plek in de vierde divisie A die aan het eind van de reguliere competitie, over vier weken al, nacompetitie om handhaving noodzakelijk maakt. ARC is dan een zogenaamde herkanser.