Film, Mijn Rembrandt

In haar nieuwe documentaire duikt Oeke Hoogendijk (Het Nieuwe Rijksmuseum) in de wereld van de oude meesters. Mijn Rembrandt is naar eigen zeggen ‘an epic art-thriller’ geworden, waarin de filmmaakster een fascinerend inzicht geeft in wat het werk van de Nederlandse meester zo bijzonder maakt en waarom zijn kunst mensen zo diep raakt. In een filmische mozaïek van aangrijpende verhalen leidt de grenzeloze passie voor Rembrandts schilderijen tot dramatische ontwikkelingen en verrassende plotwendingen. Terwijl we deelgenoot worden van de intieme band tussen verschillende liefhebbers en ‘hun’ Rembrandt, brengt de Franse baron Éric de Rothschild twee Rembrandts op de markt. Dit is het begin van een verbeten politieke strijd tussen het Rijksmuseum en het Louvre. Ook volgt de film de aristocratische kunsthandelaar Jan Six als hij niet één, maar twee ‘nieuwe’ schilderijen van Rembrandt op het spoor lijkt te zijn. Deze zenuwslopende ontdekkingsreis lijkt zijn grootste jongensdroom waar te maken, maar Hoogendijks camera is er ook bij als zijn wereld ineen dreigt te storten wanneer hij ervan wordt beschuldigd een afspraak met een andere kunsthandelaar te hebben verbroken. Mijn Rembrandt is ‘een prachtige ode aan kunst van eigen bodem’ (Vogue) en ging op het IDFA (International Documentary Filmfestival Amsterdam) in wereldpremière in een uitverkocht Koninklijk Theater Carré.

De Volkskrant **** Mijn Rembrandt is een overvol kijkje in de wereld van de Rembrandt-fanaten. Als er iets negatiefs over de docente zeggen is, is het dat die stof bevat voor wel drie losse films.


Zelf een leuk nieuwsbericht? Whatsapp ons!
Stuur een agendapunt in

Meer agendapunten

1 oktober 2019 – 12 mei 2020 Theater Castellum
1 oktober 2019 – 12 mei 2020 Theater Castellum
14 januari 2020 – 14 april 2020 Parkvilla
Cursus "Maak je eigen website met Wordpress"

Maak je eigen website met Wordpress

19 maart 2020 – 6 april 2020
1 april 2020 om 09:15 – 23:59 Parkvilla
1 april 2020 om 20:30 – 23:59 Theater Castellum
Marja’s Grote Tupper Topper Show

Digitaal zijn we druk, met Facebook, Instagram, Twitter en WhatsApp. Overal zoeken we erkenning. Kijk eens hoe leuk ik ben. Kijk dan! Maar achter deze digitale vrolijkheid schuilt vaak eenzaamheid. Eigenlijk net zoals de Tupperwarebakjes: mooi van buiten, leeg van binnen. Gelukkig is daar consulente Marja van Katendrecht. Want als iemand een leegte weet op te vullen is zij dat wel!  Bijgestaan door de good old Tupperwarebakjes, brengt zij goede gesprekken met het publiek op gang.