Alphenaren hebben verschillende meningen over snelheidsaanpassing Oranje Nassausingel
Dinsdag 21 maart werd bekend dat op de Oranje Nassausingel in Alphen aan den Rijn over de hele lengte een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur zal gelden. Alphens.nl zocht voor je uit wat Alphenaren daar eigenlijk van vinden.
De Oranje Nassausingel die vanaf de N207 Alphen-Stad invoert, wordt over de hele lengte een 50km/u toegangsweg. Op dit moment mag op het deel met 2 x 2 rijstroken nog 70 km/u worden gereden. Dit is een overblijfsel uit de tijd dat de Oranje Nassausingel een provinciale weg was. De weg wordt daarom opnieuw ingericht. "Het blijft natuurlijk niet alleen bij een nieuw bord met 50", zegt wethouder Relus Breeuwsma.
De Oranje Nassausingel is volgens velen een gevaarlijke weg. In december werd daar een fietser aangereden. In juli van 2022 ging het volledig mis op die weg. Vrijdag 8 juli kwam daar een 20-jarige fietsster om het leven. Nabestaanden en andere inwoners pleitten daarom al langer voor de snelheidsaanpassing. In mei van dit jaar zullen de herinrichtingswerkzaamheden uitgevoerd worden.
Houden aan de snelheid
Alphenaren hebben een verdeelde mening over de aanpassing. “70 of 50, het maakt niets uit als men zich toch niet aan de max snelheid/ verkeersregels houdt”, aldus een vrouw op Facebook. Bij het noodlottige ongeval afgelopen juli zou de bestuurder ruim 50 kilometer per uur te snel gereden hebben. “Inderdaad, ze rijden als gekken. Of het nou 50, 60 of 70 is”, reageert iemand.
“Meer controle op de nu toegestane snelheid werkt beter”, vertelt een ander. Zo zijn er veel voorstanders van camera’s: “Camera's had een betere oplossing geweest.” Anderen vinden dat ook veel mensen door rood rijden. “Ze hadden beter roodlicht camera kunnen plaatsen. Dat voorkomt dat mensen door rood rijden.”
Prima 70 rijden
Een andere groep Alphenaren vindt de regel wat overdreven. “Wat een onzin weer, je kan daar prima 70 rijden, blijf ik ook zeker weten doen”, aldus een man. Veel mensen zijn ervan overtuigd dat het ligt aan het rijgedrag van personen. “Als er één als een debiel rijdt, dan maakt een bord van 50 ook niet uit. Mensen die normaal rijden kunnen best 70 rijden, dat maakt ook niet echt verschil meer”, stelt een ander.
Gevaarlijke weg
Een ander is er van overtuigd dat fietsers de weg zo gevaarlijk maken. “En nu de fietsers nog opvoeden. Geen telefoon en niet door rood rijden. Ik had er van de week daar nog bijna eentje op de motorkap en ik reed echt nog maar stapvoets.” Hoewel anderen het hier niet compleet mee eens waren, beamen zij dat de weg gevaarlijk is voor fietsers en voetgangers.
“Fietstunnels lijkt me een beter idee”, vertelt een vrouw. Ze vervolgt: “Er word altijd al als een gek gereden daar en naar mijn idee is het veiliger als er tunnels komen. Dan zal het verleden zich niet meer hoeven te herhalen daar.”
Ultieme oplossing
Een laatste groep is het eens met de snelheidsaanpassing. “Helemaal oké”, zegt iemand. Een ander wil nog verder. “Hoezo niet 30? Auto’s zijn ten slotte de duivels voor bestuurders. Gewoon direct doorpakken”, stelt hij. Hoewel er volgens Alphenaren veel verschillende opties zijn lijken ze er niet uit te komen. “Als er een ultieme oplossing was… Maar die hebben we nog niet.”