Lemonade blijft service bieden met een ‘Shop on Wheels’
Kirsten Doeleman opende ruim een half jaar geleden de deuren van Lemonade, in de kelder van concept store Ongestuukt in de Van Mandersloostraat. De positief ingestelde Kirsten ging niet bij de pakken neer zitten toen het rustiger werd in het centrum, maar kwam met Sander van Ongestuukt juist tot creatieve oplossingen.
Met Lemonade haalt Kirsten het ‘stadse’ naar Alphen. “Er miste iets in Alphen, dat hoorde ik van verschillende kanten. Alphen heeft veel te bieden, maar het kan nog zoveel meer zijn. Toen de kans zich voordeed om in de kelder van Ongestuukt mijn winkel te starten, zei ik volmondig ja”, lacht Kirsten.
Persoonlijke ervaring
Het concept van Lemonade is uniek in Alphen. Kirsten licht toe: “De winkel is echt een concept store ofwel een soort mini-warenhuis voor dames. Ik verkoop namelijk niet alleen kleding, maar ook eigentijdse woonaccessoires, tassen, sieraden en planten. Het is echt iets anders.” Hierbij wordt ook gekeken naar de behoeftes van de klant. “De collectie heeft een eigen stijl en kan op verschillende manieren worden gecombineerd. Bij het inkopen kijk ik ook naar m’n klant en de behoefte die wordt uitgesproken. Het is belangrijk dat zij iets vinden dat bij hen past.”
Momenteel is het aantal klanten in de winkel minder door de coronacrisis, maar dit betekent niet dat Kirsten bij de pakken neer gaat zitten. In plaats daarvan hebben Lemonade en Ongestuukt hun eigen creatieve manieren om hun service en kleding naar de klant thuis te brengen. “We zijn nu veel bezig geweest met de kledingboxen, private shopping en recentelijk hebben we onze ‘Shop on Wheels’ geïntroduceerd. Dit is speciaal voor klanten die het nog eng of lastig vinden om in de winkel te komen shoppen”, vertelt Kirsten.
“Hiermee brengen we de winkel, inclusief onze service, gewoon naar jou toe. We komen voorrijden met een busje, met daarin een rek met diverse kledingstukken die op jouw voorkeuren zijn afgestemd. Eigenlijk dus gewoon een mini-versie van de winkel!” Lemonade is met dit unieke concept gestart om service aan te kunnen blijven bieden. “Service staat bij ons hoog in het vaandel. We willen onze klanten net dat stukje extra ervaring en beleving geven die je mist als je online bestelt.”
Elkaar versterken
Ook na de coronacrisis zullen de extra services bij Lemonade blijven bestaan. “Het stond al een tijdje in de planning om hiermee te starten, maar door corona is dit in een stroomversnelling terecht gekomen. Het is een andere manier van ondernemen en een andere manier van shoppen, en we merken dat het in de smaak valt bij onze klanten. Het is toch iets waarmee je je onderscheidt.”
Deze samenwerking tussen Lemonade en Ongestuukt is iets wat Kirsten graag ziet. “Als ondernemers vind ik dat we trots mogen zijn op Alphen en op de samenwerkingen die we met elkaar kunnen aangaan”, vertelt Kirsten. “Het is leuk om te zien hoe Alphense ondernemers elkaar iets gunnen. Zo hebben wij flyers van Knøss en Sapori da Stefano bij ons in de winkel liggen, en andersom hebben zij weer flyers van ons. Ook schakelen we bijvoorbeeld Lessgo in voor het ophalen van onze pakketjes. Zo steunen we elkaar niet alleen, maar kunnen we elkaar ook naar een hoger niveau tillen. De campagne #AlphenKoopt bij elkaar sluit hier ook mooi op aan. Uiteindelijk moeten we het samen doen, want zo maken we Alphen nog aantrekkelijker!”