OV-Chipkaart, het blijft een gedoe

Waar ik ooit het OV verkoos boven vervoer zoals auto's heeft de NS/overheid met de invoering van de chipkaart ook mij toch wel overstag weten te krijgen om serieus na te denken over het (eindelijk) behalen van mijn rijbewijs.

Waarom?

Omdat het systeem weer faalt, elke keer dat ik het probeer kom ik van een ijskoude kermis thuis. Zo ook afgelopen weekend, hieronder een ervaring van een zeer gedesillusioneerde OV gebruiker:

Vol goede hoop check ik donderdagavond mijn saldo via de website van de OV-chipkaart, ik zie dat er nog ongeveer €3,- op staat en dat mijn busrit dus in ieder geval betaald kan worden. Omdat ik ook nog terug moest etc. besluit ik er €20,- voor bij te bestellen. Dit ging snel en soepel... so far so good!

Vrijdagavond. Ik sta bij de bushalte klaar, de bus heeft vertraging... nu al, hij is nog niet eens drie haltes van zijn standplaats... dat kan nooit goed zijn, misschien was de koffie te lekker? Eenmaal in de bus wilde ik mijn bestelling ophalen, dat hoort te kunnen maar wat tref ik aan... een bus zonder oplaadpaal. 

Het is de tweede keer dat ik mijn bestelling moet of wil ophalen (eerste keer moest ik) en die paal er niet is, dus ik maak er melding van en krijg een verbaasde chauffeur te horen die zegt: Die hoort er standaard in te zitten, wat raar! 

Ik denk meteen terug aan die eerste keer dat de paal er niet in zat. Toen was ik een half uur te laat voor werk omdat de buschauffeur vond dat het mijn fout was dat die paal er niet was en dat ik mijn bestelling vooraf al ergens had op moeten halen.

Waarop ik denk: Zo werkt dat ook niet want in elke andere bus is die paal wel geïnstalleerd en kan je dus je bestelling ophalen en je inchecken waardoor je niet meer tijd kwijt bent dan nodig (en bovendien is er duidelijk promotie gevoerd dat dit juist wel altijd en overal kan). Maar nee, meneer vond dat hij gelijk had en liet mij maar in de kou staan... klootzak! (overigens waren de andere forenzen op dat moment het met mij eens)

Goed, vervolgens (omdat er vertraging was) haast ik mij uit de bus en vergeet ik mij uit te checken (dom maar kan gebeuren). Blijk ik mij dus niet te kunnen laten "overstappen" door de NS paaltjes te gebruiken, nee je MOET een bus in van het vervoersbedrijf waar je mee gekomen bent... dus ik ren terug en hoop dat de Interliner er nog is, die kwam net voor zijn weg terug naar de halte. Uit-checken en weer terugrennen. Waarom staat er op de bushalte niet gewoon 1 paaltje waar je jezelf altijd in/uit kan checken? Kleine moeite toch?

Omdat ik mijn bestelling niet op kon halen stond de benodigde 20 euro voor de treinrit ook nog niet op de pas dus moet ik een kaartje halen of de bestelling ophalen, gezien het gezeik met de pas en het feit dat alle automaten bezet zijn besluit ik voor een kaartje te gaan en haal die bij de balie, papier werkt tenminste nog en kon alsnog net aan de volgende aansluiting pakken omdat er bij de balie geen rij was!

Inmiddels was ik alweer behoorlijk gefrustreerd van het OV-chipkaart systeem en heb mij die dag verder ook niet meer in de buurt van het OV begeven. De volgende dag moest ik toch weer terug naar Alphen aan den Rijn. Ik was ergens in Oud-Zuid (Amsterdam) en de metro was de snelste optie naar centraal station.

Dus vol goede moed loop ik de metro (GVB) in en wil ik inchecken. Saldo te laag, oeps dat klopt, gelukkig staat er rechts van mij een grote automaat met OV-chipkaart gedeelte... mooi!

Ik haal mijn pas over de machine en probeer mijn bestelling op te halen (die €20,- die ik had overgemaakt). Blijkt dat NIET te kunnen omdat het geen NS machine is... huh WTF! Was die chipkaart niet bedoeld om universeel te zijn... sinds wanneer maakt het vervoersbedrijf op dat gedeelte uit?

Geen idee, maar naast een bezoek aan de grote drukke supermarkt een kleine 100 meter verderop en zeker weten mijn aansluitingen missen waren er geen alternatieven anders dan €5,- op die kaart te zetten via de GVB machine. Rara dat kan dus gewoon wel. Ik kan dus geen bestelling ophalen op een non-GVB pas maar ik kan er wel gewoon geld opgooien. Het lijkt gewoon een truc om geld uit je zak te kloppen! 

Eindelijk staat het geld erop en kan ik door de poortjes heen om naar Amsterdam Centraal te gaan. Eenmaal aangekomen dan toch EINDELIJK (want inmiddels kon ik de mensen van het OV-chipkaart systeem wel wat aandoen) de mogelijkheid om mijn pasje over een machine te halen waar ik WEL mijn bestelling op kon halen. Een slaak van verlichting trekt over mij heen dat ik die €20,- toch nog op kan gebruiken omdat ik de trein nog in ga...

Dus ik wil mij inchecken... beeeeeeep, rode knipperende lampen... wat NOU weer... nog een keer BEEEEEEEEEP... k.u.t. dadelijk mis ik mijn trein, kan ik nog 30 minuten wachten ook zeker (had op de heenweg al ruim een uur vertraging opgelopen).

Ik loop naar de info balie om verhaal te halen, ik had gelukkig nog 5 minuten. Blijkt dat ik nooit de keuze heb gemaakt of ik 1ste of 2de klas wil reizen en dat dit alleen bij de service balie van een echt station (dus niet in Alphen bijvoorbeeld) geregeld kan worden. Dus ik weer naar een automaat rennen en een papieren kaartje halen en met dank aan twee lieve mensen die mij voorlieten zodat ik de trein kon halen...

Waarom is die keuze mij niet gegeven toen ik mijn OV-chipkaart online kocht en kan ik die niet achteraf digitaal wijzigen. Kleine moeite... Nu zou ik dus letterlijk tijd en geld uit moeten geven om in Leiden mijn reisoptie te kiezen... WTF guys, dit is ACHTERLIJK!!!

Kortom: Wat een waardeloos systeem, welke idioot heeft dit zo bedacht?

Dus sorry... maar als ik binnenkort via Leiden of een ander “echt” station ergens heen moet dan reis ik gewoon zwart tot ik aldaar die keuze gemaakt heb en de pas kan gebruiken waar ik hem ooit voor gekocht heb... 

En wederom sorry maar als ik een bestelling plaats en die volgens eigen zeggen (OV-chipkaart kondigt het zo aan) overal kan ophalen (in de bus, op station etc.) dan moet dat ook kunnen, kan dat niet dan verwacht ik dat de chauffeur besluit mij of mijn medereiziger met zo'n probleem gewoon binnen te laten. Kan de passagier niks aan doen, de chauffeur ook niet, maar ze vervolgens buiten laten staan omdat je werkgever iets fout doet is NOT done! (wat nou klantenservice/binding)

En ja, als ik nu ooit nog een baan buiten Alphen zou nemen, dan sluit ik het OV steeds meer uit, het kost alleen maar tijd en energie, het slaat helemaal nergens op en het papieren kaartje schijnt nu ook te verdwijnen, ik word er persoonlijk al vrij hopeloos van! En dan komt er ook nog iets over het milieu om de hoek kijken...

Het lijkt mij een slechte zaak dat mensen dit soort ervaringen krijgen en net zoals ik (iemand die principieel liever geen auto zou nemen) sterk beginnen te overwegen het OV volledig links te laten liggen. Het OV heeft de laatste 10 jaar ook nog eens jaarlijks de prijs zodanig verhoogd dat een retourtje Amsterdam wat ooit maximaal een tientje koste tegenwoordig al €10,40 voor een enkeltje tweede klasse kost! 

De gevolgen van deze acties zijn louter dat de wegen drukker en de treinen leger worden... Is het niet zo dat het voor iedereen beter is als het OV goedkoop en GOED is? Dan denk ik aan:

- Milieu i.v.m. minder uitstoot van gassen
- Minder dodelijke koekblikken op de weg
- Minder asfalt nodig (dus meer ruimte voor groen en frisse lucht is toch wel fijn)

En laten we wel wezen het OV zou je in staat kunnen stellen om:

- Nieuwe mensen te ontmoeten
- Met bekenden te praten
- Onderweg te werken, een boek te lezen, je ogen te rusten of anderzijds

Nu hoorde ik dus dat men van plan is het papieren kaartje er per 2013 uit te werken en dat de paaltjes in de bus waarmee je je bestelling op kunt halen ook gaan verdwijnen. Het gaat er allemaal niet beter of betrouwbaarder van werken en je word dus ook geacht meer tijd te besteden om je pasje ergens op te laden (Supermarkt, station en sommige sigarenwinkels… verder kom ik ook niet)... Dit kan niet zo! 

Komt ook nog eens kijken dat er de afgelopen tijd rondom Alphen weer veel defecten/uitval/onderhoud is aan het Alphense spoor waardoor treinreizen vanaf Alphen in dit geval uitgesloten waren.

Ik ga zelf voorlopig zo min mogelijk met het OV en dit verhaal bij de vervoersbedrijven aanbieden... ik stel voor dat een ieder met een soortgelijke ervaring dit ook gaat doen... Zolang niemand het doet gebeurd er niks met de kwaliteit van het OV.


Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in
Adverteer op Alphens.nl
Adverteer op Alphens.nl

Meer nieuws

Blog Bikkels on Bikes: Fietsend naar Vietnam gisteren 17:03

Bikkels on Bikes: Het Balatonmeer

Het Balatonmeer is het grootste meer van Hongarije. Veel Hongaren hebben hier een tweede huisje of appartement om te genieten van het water en het warme weer. Hoe is het om langs dit meer te fietsen en waarom is het zo geliefd dat gaan wij ontdekken. Het balatonmeer is zo groot, toen mijn vader vanuit Griekenland naar huis vloog met het vliegtuig op een heldere dag vertelde de piloot, als je nu uit het raam kijkt, kun je het balaton meer duidelijk zien, het grootste meer van Hongarije.

Advertorial Theater gisteren 15:45

Een spektakel vol interactie in Castellum!

Stap binnen in de wereld van Checkpoint Theater en laat je meeslepen in een ongekend spektakel dat al je zintuigen prikkelt en je hart sneller doet kloppen!

Werken gisteren 14:16

Vacatureoverzicht week 17: nieuwste vacatures

Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Hier kan Alphens.nl jou bij helpen! Op onze vacaturepagina vind je vacatures in allerlei branches. Een overzicht van het aanbod dat er de afgelopen week bij is gekomen, check je hier.

Verkeer en vervoer gisteren 11:55

Afsluiting kruising Pieter Doelmanstraat voor werkzaamheden

De gemeente kondigt aan dat de kruising Pieter Doelmanstraat, in samenwerking met aannemer Dura Vermeer, vanaf 29 april tot en met 3 mei tijdelijk afgesloten zal worden voor gemotoriseerd verkeer. Deze afsluiting is nodig vanwege de noodzakelijke werkzaamheden voor het aanbrengen van een pompput en het vernieuwen van de riolering.

Advertorial Evenement gisteren 09:24

Terugkeer van Culinair Alphen? Mysterieuze posts zet geruchtenmolen in gang

Een verrassende post van Culinair Alphen, het geliefde culinaire evenement dat sinds 2017 niet meer is georganiseerd, heeft de aandacht van Alphenaren getrokken. Verschillende mysterieuze socialemediaposts verschenen op het officiële Culinair Alphen-account, slechts bestaande uit puntjes en een cryptische boodschap:

Blog Sport 26 apr. 2024 17:48

ARC moet nacompetitie zien te ontwijken

Ondanks de 1-0 overwinning op Swift staat ARC nog steeds op een plek in de vierde divisie A die aan het eind van de reguliere competitie, over vier weken al, nacompetitie om handhaving noodzakelijk maakt. ARC is dan een zogenaamde herkanser.