Duidelijke taal: gemeente wil communicatie begrijpelijk maken
Ongeveer 10% van onze gemeente is laaggeletterd. Dit zijn 11.099 inwoners die niet volwaardig mee kunnen doen in de samenleving. Om ervoor te zorgen dat iedereen de mogelijkheid krijgt om mee te doen, hoopt GroenLinks dat het college actie gaat ondernemen.
Begin september, op de internationale dag van Alfabetisering en tijdens de start van de Week van het Lezen en Schrijven, diende GroenLinks Alphen aan den Rijn schriftelijke vragen in over begrijpelijke overheidscommunicatie.
Zo was Pauline Thoomes (GL) benieuwd welke plannen het college heeft om de communicatie naar bewoners begrijpelijker te maken. De gemeente reageert dat de gemeenteraad de Communcatiestrategie ‘Beleefwereld centraal’ heeft vastgesteld, waarin begrijpelijke communicatie een grote rol speelt.
Acties
Om dit te bereiken zullen er meerdere acties worden genomen door de gemeente. “Deze zomer hebben zo’n 50 collega’s een meerdaagse training voor het schrijven van heldere brieven en beleidsstukken afgerond”, begint het college. Gemeente Alphen aan den Rijn hoopt dat duidelijke taal op deze manier permanent onderdeel wordt van de werkwijze. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de ‘plug-in tool’ Klinkende Taal, die aangeeft of de tekst is geschreven in duidelijke taal.
Verder wil de gemeente een klankbordgroep, bestaande uit inwoners. In het bijzonder laaggeletterden, digibeten en laagopgeleiden. Begrijpelijk taal werkt ook in terugwerkende kracht: de teksten in de Week in beeld, zowel redactionele artikelen als publicaties, worden herschreven. De gemeente onderzoekt daarnaast de mogelijkheden van inzetten van beeldtaal.
Singaleren laaggeletterdheid
Vanuit de opgave Financieel Fit is aandacht voor de signalering van laaggeletterdheid bij klanten van de schuldhulpverlening. Werknemers van de gemeente hebben de training herkennen en signaleren van laaggeletterdheid van Stichting Lezen en Schrijven gevolgd en er zijn binnen het Serviceplein aandachtfunctionarissen laaggeletterdheid.
"Ook worden praatplaten ingezet bij klantgesprekken. Eind oktober start team Geldzaken met een nieuwe training laaggeletterdheid", laat het college weten. Daarna start een pilot waarin de Taalmeter wordt ingezet bij elke aanvraag voor schuldhulpverlening. De Taalmeter is een online tool waarmee direct de taalbasisvaardigheid van de klant inzichtelijk is.
Direct Duidelijk Deal
De Direct Duidelijk Deal is een intentieverklaring om te werken aan begrijpelijke communicatie. “Duidelijke taal is daar onderdeel van. Het college is bereid om de Direct Duidelijke Deal te ondertekenen”, aldus het college.