Eind oktober meer bekend over resultaten onderzoek Koningin Julianabrug
De onderzoeken naar de Koningin Julianabrug, zoals betonboringen en metingen, zijn grotendeels uitgevoerd, maar nog niet alle resultaten van de metingen zijn bekend. De voorlopige resultaten wijzen niet in de richting van het nemen van extra (tijdelijke) maatregelen.
Tijdens geplande werkzaamheden aan de Koningin Julianabrug in de zomer van dit jaar is schade aan het voet- en fietspad ontdekt. Twee weken lang kon verkeer niet onder de Koningin Julianabrug door rijden. Door het aanbrengen van tijdelijke maatregelen kan alle verkeer sinds eind augustus weer veilig gebruik maken van de Koningin Julianabrug in beide richtingen.
Problemen
Vanaf 2017 is bekend dat er lekkages optreden in de oostelijke vaste overspanning van de Koningin Julianabrug. Bezemer Fitness, die dit deel van de brug gebruikt, ondervond wateroverlast. In 2018 is een eerste inspectie uitgevoerd aan de lekkage in de sportschool. Hier is toen geconstateerd dat er al een injectie aanwezig was in de zichtbare scheuren. De lekkage was beperkt. Er was toen geen aanleiding verdere maatregelen te treffen. In 2019 is er een melding vanuit de gemeente Alphen aan den Rijn gekomen dat de slijtlaag in het bovenliggende fietspad in een slechte staat was. Dit uitte zich in het lokaal loslaten van de slijtlaag. Ook lag er wapening bloot. Daarnaast was er in de aanbruggen lichte spoorvorming aanwezig.
Samen met de provincie Zuid-Holland is besloten om herstelwerkzaamheden uit te voeren waarbij al het materiaal zou worden verwijderd tot aan het beton. Hierna zou de scheur worden hersteld, de betondekking worden verhoogd en een nieuwe slijtlaag worden aangebracht. Deze werkzaamheden stonden ingepland voor week 29 (19 juli tot en met 23 juli 2021) en week 34 (23 augustus tot en met 26 augustus 2021).
Na het verwijderen van de slijtlaag bleek dat de betondekking inderdaad gering was. Op veel locaties bleek de wapening bloot te liggen. Daarnaast ontbraken er ook delen van de dwarswapening en hoofdwapening. Op twee plaatsen zijn zorgelijke constructieve tekortkomingen geconstateerd: de locatie viaduct boven de fitnessruimte en het viaduct over de Hooftstraat.
Beide hebben een relatief slank overstek voor het fietspad. Echter constructief zijn deze onderdelen verschillend ontworpen. Ook de aangetroffen schade en zorgen zijn verschillend. De inspectie van de scheur gaf een ernstiger schadebeeld dan verwacht. Op basis van een analyse en nader onderzoek bleek een groot deel van de wapening te ontbreken, ook bleek een deel gebroken te zijn.
Afronding onderzoek en herstel
De onderzoeken, zoals betonboringen en metingen, zijn grotendeels uitgevoerd, maar nog niet alle resultaten van de metingen zijn bekend. Ook is er voor alle volledigheid technische inspectie aan andere onderdelen van de Koningin Julianabrug uitgevoerd. Eind oktober worden op basis van de verzamelde informatie de meest waarschijnlijke oorzaken van de schade bepaald en reikt Royal Haskoning DHV oplossingsrichtingen aan voor het definitieve herstel van onderdelen van de brug.
Op basis van het advies over het definitieve herstel van de schade maakt de gemeente Alphen aan den Rijn een keuze hoe de schade het beste hersteld kan worden. Aansluitend wordt de oplossingsrichting uitgewerkt tot een uitvoeringsontwerp. De oplossingsrichtingen worden eind oktober 2021 voorgelegd aan het college van burgemeester en wethouders en vervolgens ook aan de gemeenteraad.