Elk kwartier een reismogelijkheid met het nieuwe concept Arriva Vlinder
Aanstaande maandag start Arriva in Alphen aan den Rijn met de inzet van een ‘vlinderbus’. Arriva gaat met een compacter vervoersmiddel in de avonduren de spitsdruis een ruimer aanbod aan vervoer bieden voor dezelfde tarieven.
‘Mooie innovatie’
In het oosten en noorden van Nederland draait het concept al. Vanaf maandag gaat Arriva met de Vlinderbus tussen 20:00 uur en 00:30 uur het streekvervoer in Alphen aan den Rijn invullen. “Het is een product dat niet geboren is uit luxe maar uit innovatie, een mooie innovatie. Want, te veel reizigers hebben na 20:00 uur niet heel veel aan de stadsbussen. Daar komt vanaf maandag 28 februari verandering in”, zegt Regiodirecteur West Annemarie Hoogeveen van Arriva.
De bus moet alle haltes van stadslijnen 1 en 2 gaan bedienen, inclusief het station. “De vertrek- en aankomsttijden zijn afgestemd op die van de trein. Momenteel is het zo dat na 20:00 uur stadsbussen maar één keer in het uur rijden. Hierdoor vormt dit een grote verbetering voor reizigers die in de randen van de gemeente hun bestemming hebben”, vult Graduate vervoerkunde Marnix van Witzenburg aan.
Hoe werkt het?
Wanneer een reiziger vanuit het NS station elders in de gemeente de plaats van bestemming heeft, kan de reiziger via de Arriva Vlinder-applicatie een rit boeken. De buschauffeur krijgt hiervan dan een melding op het boordsysteem. Elk kwartier vertrekt dan een Vlinderbus, mits een boeking is geplaatst door een reiziger.
“Wanneer de bus de halte heeft bereikt waar iemand van opgehaald moet worden, krijgt de boeker een sms-bericht. Als de persoon nog niet op de halte is, heeft de reiziger één minuut de tijd om in te stappen. Vervolgens geeft de chauffeur de pick-up aan in het systeem en wordt de route vervolgd”, wordt uitgelegd tijdens een demo-rit. Zodoende stopt de bus alleen op haltes waar een boeking is gedaan. Vervolgens rijdt de bus de route verder van stadslijnen 1 en 2.
Zelflerend systeem
Alle vlinderbussen zijn uitgerust met een tablet met een zelflerend systeem. Alle bussen staan hiermee in verbinding met elkaar en het centrale systeem van Arriva. Het doel hiervan is om de behoefte van de reiziger goed in kaart te kunnen brengen. Hierdoor leert het systeem te anticiperen op de vraag in de toekomst. “Dit levert ons ook zeer bruikbare data op om in de toekomst onze diensten nog beter te kunnen maken”, legt een medewerker uit.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Doordat het stadsvervoer na 20:00 uur eenmaal in het uur rijdt biedt dit weinig oplossingen voor reizigers die met de trein naar Alphen aan den Rijn zijn gekomen. “De keerzijde is ook nog eens dat de chauffeur zijn rit te allen tijde heeft te rijden. Hierdoor gebeurde het te vaak dat er lege bussen van het station vertrokken en gedurende de gehele route enkele of soms geen passagiers vervoerde”, zegt Van Witzenburg. Door middel van de Vlinderbus hoopt de vervoerder onderbezetting tegen te gaan en bussen niet nodeloos te laten rijden.
De stikstofdiscussie ligt er duimendik bovenop. Marnix zegt met het concept twee vliegen in een klap te slaan: “De Vlinderbus is vergelijkbaar met belbus-formaat en is daardoor meteen een stuk zuiniger. Zo kunnen we ook daarmee een aandeel leveren op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.” Echter, de vlinderbussen rijden niet elektrisch. “De actieradius hiervan is nog niet toereikend genoeg om vervoer hiermee aan te kunnen bieden. Dit is wel het uiteindelijke doel”, antwoordt Hoogeveen.