Grenzeloos leren bij het Scala College
Vorige week logeerden studenten uit Duitsland, Hongarije en Spanje bij Scala-leerlingen die de tweetalige opleiding volgen. Samen hebben zij aan het project ' The River of Challenges' gewerkt waarin water centraal staat.
Ook bij de excursies was water steeds het thema: hoe beschermen Nederland en de omliggende landen zich tegen het water? Leerlingen bezochten onder meer de Molenviergang in Aarlanderveen en de Deltawerken op Neeltje Jans. Ook bezochten leerlingen de Maeslantkering en kregen ze belevenis onderwijs op het strand, waar ze dijken moesten nabouwen om te zien of deze sterk genoeg waren tegen de golven op zee.
Eerder hebben leerlingen uit dezelfde landen in Cordoba, Spanje aan het waterproject gewerkt. Nog dit schooljaar staat een werkweek in Duitsland en Hongarije gepland. Dit internationale project wordt mogelijk gemaakt door Erasmus +, een organisatie die internationale uitwisselingen stimuleert. Het Scala College is geaccrediteerd door deze organisatie. Zo kunnen voor de komende jaren nog meer gesubsidieerde internationale activiteiten georganiseerd worden.
Tekst loopt door onder het fotoalbum
Foto album
In diezelfde week ontvingen dertig leerlingen uit klas 2 tweetalig vwo leeftijdsgenoten uit het Franse Plérin. Zij hebben hen een inkijkje gegeven in de Nederlandse cultuur. Zo kwamen zij elke dag met de fiets naar school. Uiteraard stonden ook uitstapjes op het programma. De leerlingen bezochten de Keukenhof en het Anne Frankhuis in Amsterdam. In juni gaan de Scala-leerlingen logeren in Frankrijk.
Deze week zijn de leerlingen van klas 1, 2 en 3 tweetalig havo naar Edinburgh. Na de meivakantie staat voor de andere tto-onderbouwklassen de reis naar Londen gepland. Tijdens deze reizen werken leerlingen aan vakgerelateerde opdrachten. Zij vergelijken bijvoorbeeld de prijzen van producten en rekenen deze om naar euro’s of krijgen een opdracht mee van de docenten biologie of geschiedenis. Het eindproduct komt in een digitaal portfolio waarmee leerlingen hun internationale ervaring kunnen aantonen. Met deze internationaliseringsactiviteiten en -opdrachten brengen de tweetalige leerlingen grenzeloos leren letterlijk in praktijk.