Josh Walet

Lockdown met drie weken verlengd: ‘’De rek is er inmiddels wel een beetje uit’’

Dinsdag 12 januari kregen we tijdens de persconferentie te horen dat Nederland tot en met dinsdag 9 februari in lockdown blijft. Bij Alphense ondernemers, die al weken hun deuren gesloten moeten houden, staat het water tot aan hun lippen.

Elles in ‘t Veld, voorzitter van de Vereniging Ondernemingen Alphen aan den Rijn (VOA), laat weten dat ze de verlenging van de lockdown aan de ene kant wel aan had zien komen. ‘’Maar aan de andere kant maken we ons grote zorgen over al die branches en ondernemers die langdurig getroffen worden’’, zegt ze.

‘’Het is nog steeds niet bekend wat de steunmaatregelingen vanuit de overheid worden. En die moeten echt versoepeld worden.’’ In ’t Veld laat weten dat er voor nu nog geen groot effect zichtbaar is. ‘’Maar we vrezen voor de toekomst.’’ Ze kijkt dan vooral naar de verschillende modeketens. ‘’De wintercollectie is afgelopen winter niet verkocht, en nu moeten ze al investeren in de zomercollectie. Waar haal je dat geld vandaan?’’

Ook maakt de voorzitter van de VOA zich zorgen om leegstand. ‘’Voor de een is het lastiger dan voor de ander, maar alle ondernemers hebben het nu heel zwaar.’’ Om deze reden roept de VOA iedereen op om vooral online lokaal te blijven winkelen. ‘’Probeer zo veel mogelijk lokaal te shoppen en kijk daarna pas naar de grootschalige winkelketens.’’

Kledingwinkels krijgen klap in het gezicht

‘’Wij hielden al rekening met de recente persconferentie van premier Rutte dat dit geen goed nieuws zou bevatten voor horeca en winkels’’, vertelt Ramon Hagen, voorzitter van het Rijnplein en eigenaar van SD Creation aan de Sint Jorisstraat en de Van Mandersloostraat. ‘’Maar als het zo bevestigd wordt krijg je toch weer een klap in je gezicht.’’

Na de eerste lockdown is SD Creation als winkel flink aan het doorpakken geweest. Zo hebben zij een webshop gelanceerd en houden zij de communicatielijnen van maandag tot en met zaterdag open voor hun klanten. ‘’In alle eerlijkheid is dit veel minder dan onze winkel open zou zijn. Ondanks dat het prijsniveau hetzelfde is als in de grote webshops.’’ Ramon vervolgt: ‘’Wij hopen op de gunfactor van onze lokale klant die de moeite wil nemen om via onze webshop te bestellen.’’

Net als voor Ramon is de verlenging ook voor ondernemer Marieke de Nijs, eigenaar van modewinkel Flyer, afschuwelijk. ‘’Als winkelier heb je met verschillende collecties te maken, deze zijn al een tijd geleden ingekocht.’’ Maar in december heeft Marieke amper omzet gedraaid. ‘’En die nieuwe collectie moet gewoon betaald worden.’’ Daarnaast gaan alle vaste lasten ook door.

Marieke sluit zich aan bij de woorden van Ramon. ‘’Gelukkig weet de vaste klantenkring ons nog wel te vinden. Ik ben echt blij met wat we hebben, maar dit is zeker niet alles. Het is heel lastig.’’ De onderneemster is normaal gesproken heel positief ingesteld, maar ze blijft nu continu met vragen in haar hoofd zitten. ‘’Gaan we 9 februari wel echt open? En op wat voor manier dan? De rek is er tegen die tijd bijna uit.’’

Het blijft daardoor een spannende tijd voor Flyer en SD Creation. ‘’We geloven in stenen winkels en dat mensen daar echt behoefte aan hebben.’’ Bij de pakken neerzitten is voor de ondernemers dan ook geen optie. ‘’Gelukkig hebben we een gezond bedrijf, maar het blijft een spannende tijd’’, zijn beide ondernemers het met elkaar eens. Ze doen ook een beroep op Alphenaren: ‘’De lokale ondernemers echt jullie hulp nodig. Buiten het financiële plaatje geeft het contact met de klant ons ook extra energie.’’

Horecagelegenheden hebben weinig uitzicht op beter

‘’Het was te verwachten’’, zegt Bob Huikeshoven van Bobs Latin Mexican. ‘’Nu ook met de Britse mutatie van het coronavirus zie ik het voor ons niet hoopvol in.’’ Ook voor de eigenaren van Maggie Blue, ’s Molenaarsbrug en Wet ’n Wild kwam de verlenging van de lockdown niet echt als een verrassing. ‘’We hopen echt dat we na de voorjaarsvakantie weer open mogen’’, zegt Selina Kalkhoven.

Ook Bob hoopt ontzettend om begin maart weer open te mogen. Hij laat weten dat het voor de horeca een hele harde klap is. ‘’Ik vind dat de horeca de maatregelen het beste in acht kan nemen. Wij, als horeca, kunnen het veel beter controleren dan andere instanties.’’ Hiermee doelt Bob op de supermarkten. ‘’Je merkt echt dat boodschappen doen een uitje is voor velen. Mensen gaan met het hele gezin boodschappen doen.’’

Selina en Martin zitten tijdens de sluiting niet stil. ‘’We proberen het beste ervan te maken. Zo zijn we bezig met verschillende cursussen voor onszelf, maar ook voor het personeel. Daarnaast zijn we nog veel aan het klussen in de restaurants en zijn we aan het brainstormen over nieuwe gerechten.’’ Selina en haar partner Martin proberen positief te blijven. ‘’We richten ons nu gewoon op de toekomst. We komen steeds dichter bij de dag dat we weer open mogen.’’

Wat de horecaondernemers vooral missen is de gasten en de gezelligheid. Zo waren voor Selina en Martin de feestdagen bitterzoet. ‘’Aan de ene kant is het fijn dat je het met je familie kan vieren, aangezien we normaal gesproken moeten werken. Maar aan de andere kant wil je ook gewoon heel graag werken. We hebben wel genoten van de tijd die we samen hebben, maar het is geen leuke periode’’, aldus Selina. Voor Bob is het inmiddels helaas ook niet meer rendabel om alle dagen open te blijven voor bezorging. ‘’Daarom hebben we besloten om alleen nog de donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag open te gaan. Er zit niets anders op.”


Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in

Meer nieuws

Advertorial Wonen en bouwen vandaag 16:37

Durf te dromen!

Koop een woning met 5% korting. Droom je van een eigen huis? Maar zijn koopwoningen op dit moment te duur voor je? Grijp dan jouw kans!