Reizigers gestrand op station: “Ik had geen idee dat de bussen ook niet reden”
Storm Eunice houdt het land vrijdagmiddag volledig in haar greep. Overal stranden reizigers door de uitval van treinen en streekvervoer. Op station Alphen aan den Rijn zijn ook de nodige reizigers gestrand.
“Niet helemaal onverwachts”
Hoewel het de meeste mensen niet is ontgaan, zijn er toch nog reizigers gestrand op het station van Alphen: “Ik wist dat er geen treinen zouden rijden na 14:00 uur. Maar dat de bussen ook niet zouden rijden komt ook niet helemaal onverwachts”, lacht een gestrande reiziger goedschiks.
Vervangend vervoer
Een ander noodlottig stel strandde na hun afspraak in Alphen aan den Rijn: “We hadden geen flauw idee dat het openbaar vervoer vandaag niet rijdt. Ook hadden we het weer niet verwacht, om eerlijk te zijn.” Het stel was druk aan het bellen, gelukkig verscheen al snel een lach op het gezicht van haar mede-reiziger. “We worden opgehaald! Onze kennis is onderweg naar Alphen aan den Rijn dus we gaan maar even thee halen bij de Kiosk.”
Op het station spraken wij ook met een scholier. “Ik had volgens mij net de laatste bus vanuit Leiden. Ik kom vanuit Hoofddorp, daar zit ik op school. De bus naar Alphen reed al niet meer vanaf Schiphol. Het scheelde niet veel of ik had de trein naar Leiden gemist.” Daar voegt hij nog aan toe: “Vanaf Leiden kon ik gelukkig nog wel met de bus naar Alphen, maar nu moet ik nog naar Bodegraven. Daarvoor heb ik gelukkig mijn vader kunnen strikken, die komt er nu aan.”
Vervoer achter de hand
“Het is niet volkomen onverwachts dat er toch nog mensen stranden. Arriva heeft pas vanaf het middaguur aangekondigd te gaan afschalen met streekvervoer. Daardoor konden veel mensen nog wel opweg komen omdat er nog uitstroom was vanuit de NS-Stations”, zegt een woordvoerder van Arriva.
Er is nog wel rekening gehouden met reizigers die echt geen kant op kunnen: “We hebben nog wat vervoer waaronder taxi’s en busjes achter de hand.” Een aantal gestrande reizigers waren zelf ook al met taxi’s in de weer gegaan werd opgemerkt door een collega die erbij stond. “Die kosten kunnen gewoon bij Arriva gedeclareerd worden, gaan we niet moeilijk over doen, hoor”, voegt de woordvoerder toe.