Scala goes Around the World een groot succes
In een tijd waar leerlingen tijdens thuisonderwijs veel achter hun laptop zitten en te weinig bewegen, kwam het Scala College met een ludiek idee om een rondje om de wereld te maken. Leerlingen én leraren van de school deden massaal mee en het doel is inmiddels behaald.
Jasper van Duren, Docent Lichamelijke Opvoeding op het Scala College, vertelt over het idee en hoe de reis om de wereld is verlopen. ‘’We zitten natuurlijk in de coronaperiode. Scholen gingen weer dicht. Wij vinden, zeker als docent Lichamelijke Opvoeding, het ontzettend belangrijk om te bewegen. Door het thuisonderwijs zag je dat leerlingen veel minder gingen bewegen. LO-lessen vielen weg. Naast het playstationen, wat ze al veel doen, zaten ze ook nog de hele dag achter de laptop lessen te volgen, met veel schermtijd tot gevolg. Datzelfde geldt voor collega’s. Veel sportverenigingen en dergelijke waren dicht, waardoor je sowieso minder kon qua sport.’’
Challenge om de wereld
Samen met een collega dacht Jasper na over een challenge om de leerlingen en hun collega’s aan het sporten te krijgen. Uiteindelijk was Scala goes Around the World geboren. ‘’Een rondje om de wereld is 40.075 kilometer. Laten we proberen met z’n allen een rondje om de wereld te bewegen. Dat deden we door onze activiteiten te uploaden. Heel veel collega’s en leerlingen hebben aan de reis bijgedragen, dus in die zin is ons doel wel bereikt’’, stelt Jasper.
Uiteindelijk konden de twee sportleraren op veel steun van de leerlingen en leraren rekenen. ‘’Naarmate ik het plan beter uitlegde werden zij steeds enthousiaster. En een aantal leerlingen sport sowieso al: die gingen dan wat meer kilometers maken. Andere leerlingen waren er eigenlijk niet zo van, maar gingen dan toch een rondje wandelen. En dat konden we dan wel meenemen in het rondje om de wereld’’, vertelt Jasper.
Samen meer bewegen
Naast dat bewegen gezond is, zorgde het ludieke idee ook voor een bepaalde sociale cohesie. Jasper zag hoe leerlingen van alle klassen en collega’s samen voor hetzelfde doel streden. ‘’Gezamenlijk, niet alleen leerlingen, maar ook leraren gingen voor een bepaald doel, waarbij ook een soort competitie ontstond. Het had zo'n sociale, positieve druk, dat erin resulteerde dat de leerlingen ook mee gingen doen. Alles was mooi meegenomen, of het nu een fietsrit van 30 kilometer was of een wandeling van een kilometer.’’
Toen de twee LO-docenten filmpjes gingen maken over de reis waren leerlingen louter positief. ''Via Instagram en Facebook hielden wij leerlingen op de hoogte. Het werd steeds gekker'', vertelt hij. ''We zijn richting het zuidoosten vertrokken. Via Rusland, China, Indonesië, Australië, Mexico, Midden-Amerika en nog een stukje van het Verenigd Koninkrijk en zo kwamen wij weer terug in Nederland’’, vertelt Jasper over de fictieve reis.
Uiteindelijk hebben de LO-docenten hun doel bereikt. Dat was niet alleen de reis om de wereld, dat was ook om iedereen van het Scala College te laten bewegen. ‘’Ik vond het leuk om te horen van leerlingen wat ze hadden gedaan en om dat terug te zien in de lijst. Goed om te zien dat zoveel leerlingen en leraren enthousiast waren. En dat zij bij hebben gedragen om dit doel te bereiken.’’