Verbouwingen maken onderbouwlocatie Scala College klaar voor hedendaags onderwijs
Het Scala College heeft dit schooljaar een start gemaakt met ‘Scala FleX’, het hedendaagse onderwijs dat gericht is op de persoonlijke leerdoelen van leerlingen. Daar hoort ook een schoolgebouw bij dat aansluit op dit onderwijs en dus wordt de locatie Nieuwe Sloot verbouwd.
Tekst loopt door onder het fotoalbum.
Foto album
Een mediatheek vol met computers, een trap om naar andere delen van het gebouw te gaan en een reeks tafels en stoelen in de personeelskamer. Dat paste bij het onderwijs van zo’n tien jaar geleden, maar niet bij het nieuwe soort onderwijs waar vandaag de dag door middelbare scholen op wordt ingezet. Om aan te kunnen blijven sluiten op het onderwijs van nu, ondergaat de onderbouwlocatie van het Scala College, Nieuwe Sloot, een metamorfose. Het eerste deel van de verbouwing zit er inmiddels al op, de tweede verbouwing moet na de zomervakantie gereed zijn.
Hedendaags onderwijs
Het Scala College realiseert niet alleen een nieuw schoolgebouw aan de Henri Dunantweg, maar zorgt er ook voor dat de locatie aan de Sacharovlaan en Nieuwe Sloot met de ontwikkelingen in het onderwijs meegaan. “We zijn dit jaar gestart met ‘Scala FleX’, zoals wij het noemen. Hierbij gaan we uit van verschillen tussen leerlingen, dit verhoogt de motivatie en zorgt ervoor dat leerlingen voorbereid zijn op hun vervolgopleiding en de veranderende samenleving”, zegt Pascal Bloemheuvel, teamleider havo onderbouw.
Deze manier van onderwijs geven zorgt ervoor dat leerlingen zelf meer inspraak krijgen in hun leertraject. “Het draait allemaal om persoonlijke leerdoelen en zelfregulatie. Dit alles onder begeleiding van de docenten en hun mentor-coach met wie ze wekelijks hun voortgang en persoonlijke leerdoelen bespreken. Hierbij stelt de docent leerdoelen op, maar bepaalt de leerling zelf hoe hij/zij die doelen gaat behalen en bewijzen. Daarnaast kijkt de leerling samen met zijn/haar mentor-coach naar de vakken waar hij/zij extra lessen nodig heeft of voor welke vakken de leerling misschien wel minder lesuren kan volgen. Zo bied je ook iets eXtra's: een goede voorbereiding op een vervolgstudie en de toekomst”, legt Bloemheuvel uit. “Dat is dan ook de achterliggende gedachte achter de verbouwingen. We willen dat zowel leerlingen als docenten in het schoolgebouw ruimtes hebben die daarbij aansluiten.”
Studieplekken en zitplekken
De eerste verbouwing op locatie Nieuwe Sloot is afgelopen voorjaar uitgevoerd, tijdens de intelligente lockdown. Voor de zomervakantie in 2020 werd het opgeleverd, zodat leerlingen na de zomervakantie met een frisse start aan het schooljaar konden beginnen. “Toen zijn er aparte studieplekken gerealiseerd waar leerlingen aan hun persoonlijke leerdoelen kunnen werken. In totaal zijn er acht nieuwe werkplekken gemaakt, die daarnaast ook gebruikt kunnen worden voor coachgesprekken tussen docenten en leerlingen.”
Daarnaast is ook de trap in de centrale hal verbreed. “Deze trap is bedoeld voor docenten, maar door de trap te verbreden is er nu ook ruimte gecreëerd waar leerlingen kunnen zitten tijdens de pauzes. Het is een tribune geworden waar leerlingen graag gebruik van maken”, vertelt Bloemheuvel. Ook als je de trap oploopt zijn er plekken gecreëerd waar leerlingen kunnen zitten.
Wat de sfeer helemaal afmaakt bij deze zitplekken zijn de visuals die aansluiten bij de vakken die in bepaalde lokalen worden gegeven. “Bij het natuurscheikunde lokaal hebben we een grote visual van berekeningen, hersenen en lichtflitsen. Verderop hangt er een grote visual van de Eiffeltoren in Parijs. Het is voor ons een manier van sfeer maken met een knipoog naar de verschillende vakken.”
Huiskamersfeer op school
Verbouwing nummer twee staat over een paar maanden op de planning. “De verwachting is nu dat we in mei starten met verbouwen. De bedoeling is dat alle werkzaamheden dan in de zomervakantie worden afgerond. Zo zijn we straks helemaal klaar voor het nieuwe schooljaar en kunnen we onze kersverse leerlingen die nu nog in groep 8 zitten ook een warm welkom heten.”
In deze tweede fase worden de studieruimtes, mediatheek en de personeelskamer aangepakt. “Nu staat de mediatheek nog vol met computers en gedateerd meubilair, maar dat is eigenlijk niet meer van deze tijd. Tien jaar geleden kon dat nog prima, maar tegenwoordig hebben alle leerlingen hun eigen devices waar ze mee werken. Alle computers zijn dus eigenlijk overbodig geworden en daar komt dus ook verandering in bij de vernieuwde mediatheek.”
Ook de docenten krijgen een vernieuwde ruimte waar ze terecht kunnen. Belangrijk is dat zij daar niet alleen heengaan om te werken, maar dat het ook een plek wordt waar ze elkaar kunnen ontmoeten en even stoom af kunnen blazen. “Ons doel is om een omgeving te creëren waar je kunt werken, maar ook kunt relaxen. Een soort ‘mixed zone’. Zo komen er loungebanken, een grote statafel, maar natuurlijk ook gewoon plekken waar je kunt werken. Ook komt er een nieuwe keuken. Het is dus een combinatie van werken, tot rust komen, samenkomen en ontmoeten.”
Kleurrijke school
Voor de verbouwingen was er ook een rol weggelegd voor leerlingen en docenten. “Leerlingen hebben voornamelijk meegedacht over het gebruik van de kleuren in de school. Het Scala College wordt geprezen door leerlingen omdat we een kleurrijke school zijn. Zij gaven dan ook aan dat ze zeker geen zakelijk schoolgebouw wilden, maar juist een schoolgebouw waar veel kleur en warmte in terug te vinden is.”
“Docenten hebben vooral meegedacht over de invulling van de ruimtes, dus denk aan waarom we deze ruimtes hebben en hoe er gebruik kan worden gemaakt van die ruimtes. Zo kwam er naar boven dat zij graag hun lessen niet alleen maar wilden beperken tot de lokalen, maar ook daarbuiten les wilden geven. Daar is nu rekening mee gehouden. Op deze manier creëren we voor iedereen een uitnodigend en motiverend schoolgebouw waar je zowel samen als in stilte kunt werken en leren. Wanneer leerlingen en docenten straks niet meer naar huis willen omdat het zo fijn vertoeven is op school, dan is ons doel geslaagd”, lacht Bloemheuvel.