Wassen, knippen, scheren

Zoals u wellicht weet uit één van mijn eerdere columns hebben we tegenwoordig een hond, Keesje. Stront verwend. Vreet je oren van je kop. Je moet er mee naar de dierenarts en ook regelmatig naar de pedicure en de trimsalon. Bakken met geld kost ze.

Ja hoor ik u denken. Wees blij dat je geen kind hebt. Die kosten nog veel meer. Wat we wel terug krijgen van het lieve beest is trouw en liefde. Weet niet of dat met alle kinderen ook zo is. Met andere woorden, we mogen niet klagen over onze return on investments zoals dat zo mooi heet. Hopelijk krijgt u ook terug wat u er in stopt? 

Maar goed, hoe kwam ik er op. Nou, onlangs reed ik naar kantoor en kwam achter een busje te zitten met de opdruk “De mobiele Trimsalon”. Moest ook meteen denken aan de thuiskapper. U kent ze wel rijden rond met een 06-nummer op de auto. U belt en ze komen bij u thuis wassen, knippen en scheren. Wel net zo makkelijk.

Niets is te gek tegenwoordig. Dus tegenwoordig ook zo een dienst voor onze trouwe viervoeters. Niks naar de honden trimsalon. Alleen bellen en hup zij rijden voor. De hond aan de achterkant er in en aan de voorkant er gewassen, geschoren en geknipt weer uit. 

Mensen worden steeds vindingrijker in het aan de man en/of vrouw brengen van hun producten en/of diensten. Vroeger had je de scharensliep (ja jonger dan 50 jaar, zoek maar op op Google), de encyclopedieverkoper en colporteur (ook inmiddels uitgestorven) en de verzekeringsagent.

Die laatste was een man die met een gelikt verhaal u eerst telefonisch benaderde of, als u geen telefoon had (ja dat bestond echt nog) gewoonweg bij u aanbelde. Ze waren meestal te herkennen aan een wat te klein, afgedragen pak, een zwarte aktetas en stevige, net zo zwarte, schoenen (waarin een ijzeren neus). Want had u eenmaal de deur geopend, zette hij de schoen tussen de deur en lulde hij zich een weg naar binnen. En voor u het wist zat hij aan tafel en aan de koffie. In no time had hij u met de meest vreselijke verhalen duidelijk weten te maken welke gevaren er op u en uw kinderen lagen te wachten. Ja de maatschappij is hard en genadeloos. Maar geen nood. Daar waar de nood het hoogst is is de redding nabij. En inmiddels overtuigd dat u en uw kroost in doodsnood verkeerden was hij daar, de redding! In hoogst eigen persoon. Dat zat hij, aan uw tafel, de verzekeringsagent, direct door God of Allah gezonden! De oplossing voor al uw problemen. Voor ieder probleem had hij een product. Wat er fout gaat, of zou kunnen gaan, zou namelijk uw eigen schuld zijn als u er niets aan deed.  

Al snel kwamen er allerlei offertes uit de tas voor alle denkbare verzekeringen voor u en de kinderen. Gouden bergen werden beloofd maar van de beloofde berg blijft waarschijnlijk bij afloop van de polis nog maar een armzalig hoopje zand over. Alles verdampt aan kosten en niet gerealiseerde en min of meer beloofde rendementen. De berg is net als sneeuw voor de zon, verdwenen.

Na het tekenen van de offertes werd er een borrel op gedronken. De agent verliet met een brede grijns op het gezicht uw woning met de mededeling dat de verzekeringsmaatschappij u nog de polissen, en uiteraard de nota met daarop de verschuldigde premies, zou sturen. Als je dan vroeg wat hij voor zijn bewezen diensten moest hebben (want ja, hij was toch maar de hele avond bij u thuis geweest en voor niets gaat de zon op, toch?) antwoordde hij joviaal dat dat wel goed kwam. Hij zou dat wel regelen met de maatschappij. Die moesten hem maar betalen.

Inmiddels, jaren verder en een stuk wijzer, weet u wel dat dit de sigaar uit eigen doos was. U betaalde, of betaalt, niet alleen voor allerlei producten die achteraf overbodig of nagenoeg waardeloos blijken te zijn, maar u betaalde indirect naast de verzekeringsmaatschappij ook die o zo aardige joviale verzekeringsagent. Zijn kosten verstopt in de nota van de verzekeringsmaatschappij.

Onlangs werd ik langs verschillende kanten benaderd door verontruste cliënten. Ze hadden een keurig ogende brief gehad van iemand die zich uitgaf als zelfstandig onafhankelijk financieel adviseur, bijgesloten een net zo gelikte antwoordkaart. Hij wist de cliënt te vertellen dat sinds 2003 het erfrecht was veranderd en dat ook fiscaal het nodige was gewijzigd. Indien de cliënt er prijs op zou stellen, zou hij bereid zijn geheel vrijblijvend, ja en nu komt het, de cliënt thuis, zonodig in de avonduren, te bezoeken om hem of haar te informeren over testamenten, schenkingen, e.d.

Wilt u vervolgens gebruik maken van zijn diensten dan zal hij een aan hem gelieerd notariskantoor opdracht geven om voor u testamenten e.d. op te maken. Hij wast, zij knippen en scheren. Ik vraag me af wat voor schoenen de beste man draagt?


Zelf een leuk nieuwsbericht? Whatsapp ons!
Stuur een nieuwsbericht in

Meer nieuws

Advertorial Cultuur gisteren 17:25

Expositie abstracte schilderijen Parkvilla foyer

Tot en met 5 januari 2020 exposeren Vera Pieterse en Bep Cherillo een deel van hun schilderijen in de foyer van Parkvilla in Alphen. De expositie bestaat uit schilderijen op doek met een abstracte stijl met soms daarin verborgen een realistische toets.

Gemeente gisteren 16:47

Scanauto controleert op betaald parkeren

Vanaf 2 december gaat Gemeente Alphen aan den Rijn een scanauto inzetten om te controleren of mensen betaald hebben voor het parkeren of een vergunning hebben.

Evenementen gisteren 16:08

Data van de Avond- en Dag LAURA zijn bekend

In 2020 vindt de 73e editie plaats van de fietsvierdaagse van de LAURA en de 51e editie van de avondfietsvierdaagse. De organisatie heeft de data van het evenement bekend gemaakt. Let op! De Dag Laura vindt in een andere week plaats.

Overige gisteren 15:22

Intertoys donatie-actie voor Jantje Beton van start

De donatie-actie van Intertoys voor Jantje Beton is van start gegaan. Tot en met 31 maart 2020 kun je bij de kassa van de Intertoys € 0,50 doneren aan Jantje Beton. De opbrengst komt ten goede aan projecten van Jantje Beton voor kinderen in kwetsbare posities.